کد خبر : 39387

بازار پلی الفین ترکیه متاثر از اروپا

بازار پلی الفین ترکیه متاثر از اروپا

پتروتحلیل- واردات پلی اتیلن و پلی پروپیلن ترکیه در سه ماه گذشته روندی افزایشی داشته است.

به گزاارش «پتروتحلیل»، به طور عمده واردات ترکیه متاثر از محدودیت عرضه از شرق خارومیانه افزایش یافته است. با شروع ماه مارس، بازارهای پلی الفین ترکیه به احتمال زیاد به حفظ ثبات و استحکام خود متاثر از دور جدید افزایش ها در اروپا ادامه خواهند داد. البته بازارهای آسیایی به ویژه چین ضعیف خواهند بود.

در اروپا، قرار داد مونومر ماه مارس ۵۰ یورو در هر تن، قرار داد پروپیلن ۳۰ دلار در هر تن متاثر از برنامه ریزی ها برای تعمیرات خطوط تولید افزایش داشته است. این در حالی است که دو تولیدکننده پلی پروپیلن غرب اروپا قیمت ها را ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو برای پلی پروپیلن افزایش داده اند، فروش پلی اتیلن هم برای ماه مارس تا ۸۰ یورو در هر تن افزایش داشته است.

یک توزیع کننده در ترکیه گفت: انتظار می رود قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن اروپا افزایش یابد، این در حالی است که منابع مرکزی پلی پروپیلن اروپا هزینه های پروپیلن را افزایش بیشتری داده اند.

یک تولیدکننده لوله هم در اوپا گفت: مقدار محدودی برای عرضه تا آوریل موجودی دارند، از سوی دیگر قیمت پلی اتیلن سبک ۴۰ یورور در هر تن بالاتر از آخرین معامله در فوریه شنیده شده است.

اما بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن در آسیا به ویژه چین پس از تعطیلات ناامیدکننده است، در چین چند کارخانه تولید خود را از سر گرفته اند و بازار پلی الفین با سطح بالای موجودی همراه است، صادرات مجدد محموله های پلی پروپیلن هم از چین به جنوب شرقی آسیا افزایش یافته است.

سطح موجودی بازار پلی پروپیلن ترکیه بالا است، علاوه بر این قیمت پلی اتیلن سبک فیلم در ترکیه همتراز با سطح واردات چین در حدود اواسط ماه فوریه پیش از افزایش حق بیمه رسیده است، این اولین بار پس از حدود ۶ ماه است که این اتفاق رخ داده است.

برخی از خریداران در ترکیه استدلال می کنند که پلی پروپیلن وارداتی و پلی اتیلن سبک فیلم در حال اصلاح پس از محدودیت عرضه قرار گرفته است.

این در حالی است که در حال حاضر پلی پروپیلن ایران و شرق خاورمیانه در دسترس است، اما با توجه به نزدیک شدن به نوروز احتمالا محموله های صادراتی از ایران با اختلال مواجه شود.

با این حال بازار پلی اتیلن در ترکیه روند محتاطی را طی می کند. برخی از بازیکنان بازار معتقدند؛ در حال حاضر پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک ازبکستان، کره، مصر و ایران به حد کافی در دسترس است. از این رو به احتمال زیاد قیمت پلی اتیلن با بهبود متوسط در این ماه رو به رو شود.

ارسال نظر