کد خبر : 38794

توقف صادرات گاز ترکمنستان به ایران و ابهام و تردید پتروشیمی ها

توقف صادرات گاز ترکمنستان به ایران و ابهام و تردید پتروشیمی ها

پتروتحلیل- شاخص کل بورس امروز با افزایش ۷۳ واحدی به ارتفاع ۷۸,۹۶۹ واحد و ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقم ۲,۵۴۹ میلیارد ریال رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس نماد فارس داشت. کاهش قیمت دلار سبب شده تا انگیزه خرید سهام پتروشیمی ها نیز کاهش یابد. از سوی دیگر خبر توقف صادرات گاز ترکمنستان به ایران که معادل ۴ تا ۹ میلیون مترمکعب در روز است نیز سبب شد تا احتمال قطعی گاز پتروشیمی ها و کاهش تولید آنها نیز مطرح شود.

اختلاف اصلی بین ترکمنستان و ایران بر سر میزان مطالبات ترکمنستان است که مقامات این کشور اعلام می کنند ۵٫۱ میلیارد دلار است درحالی که مسئولان ایرانی آن را ۱٫۸ میلیارد دلار اعلام می کنند. علاوه بر اختلاف بر سر میزان مطالبات، طرف ترکمنستانی معتقد است باتوجه به گذشت چندسال از قرارداد باید قیمت گاز از ۴۲ دلار برای هر هزارمترمکعب افزایش پیدا کند زیرا مثلا کشورهایی مانند روسیه در حال حاضر گاز خود را ۱۱۰ دلار می فروشند.

به این ترتیب در گروه پتروشیمی ها علاوه بر کاهش نرخ ارز، تعطیلات بازارهای جهانی متاثر از کریسمس هم سبب افت بیشتر نمادها شد. در گروه اوره ای ها خراسان صف فروشی در قیمت ۶۳۴۶ ریال داشت. گفته می شود تولید آمونیاک پتروشیمی خراسان از سر گرفته شده است. در گروه متانولی ها، زاگرس با ۳٫۸ درصد کاهش به قیمت ۱۸٫۶۰۶ ریال رسید و در پایان بازار دوباره به ۱۸٫۹۹۹ ریال بازگشت. شفن به صف فروش نزدیک شد و قیمت آن تا محدوده ۴٫۶ درصد کاهش یافت. کرماشا و شپدیس هم به ترتیب در محدوده ۳ و ۳٫۵ درصد منفی رسیدند. شخارک هم در محدوده ۲ درصد منفی نوسان داشت.

ارسال نظر