کد خبر : 37638

بازفروش قرار داد های فیوچرز نفت

بازفروش قرار داد های فیوچرز نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در داد و ستد های مناطق مختلف در آخرین روز کاری هفته گذشته روند های متفاوتی را تجربه کرد. بدین ترتیب که ، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در طی معاملات روز جمعه با ۱۸ سنت ( ۰/۴ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۹/۰۶ دلار قرار گرفت. این در حالی است که قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۴۱ سنت ( ۰/۹ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۸/۲۴ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تکزاس اینترمدیت به ۸۲ سنت رسید. در پی حصول توافق میان کشور های عضو اوپک و غیر اوپک بر سر کاهش تولید نفت در حاشیه اجلاس مجمع انرژی الجزایر قیمت نفت خام روند رو به رشد ی را طی نمود به طوری که این روند برای قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا ادامه یافته و قیمت این نفت خام در طی دو هفته گذشته تحت تأثیر دستیابی به توافق فوق و اخبار مثبت مربوط به آن بیش از هفت درصد بیشتر گردیده است. لازم بذکر است که ، دست اندرکاران بازار نفت تلاش عربستان در توافق مذکور را به دلیل تأثیرات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد خود را قابل ملاظه می دانند تا جایی که در سال قبل رشد اقتصادی عربستان در اثر کم شدن درآمدهای نفتی روندی نزولی را در پیش گرفت.

همچنین، دولت عربستان نیز به منظور کنترل تأثیرات این کاهش از هزینه‌های عمومی خود نیز کاست .البته تحلیل گران بازار بر این باورند که با توجه به شکنندگی وضعیت اقتصاد جهانی ، رشد قیمت نفت مدت زیادی دوام نخواهد داشت چرا که افزایش موقتی قیمت ها موجب اقتصادی شدن تولید نفت شیل و زیاد شدن تعداد دکل های حفاری فعال نفتی خواهد شد و تولید نفت را بالا خواهد برد. در این راستا، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود، تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا ( شاخصی برای تولید این کشور) را ۴۲۵ واحد اعلام نمود که این میزان هفت واحد افزایش نسبت به هفته قبل از آن نشان می داد. بنابراین، رشد تعداد این دکل ها برای سیزدهمین هفته از ۱۴ هفته اخیر(به ویژه در سه ماهه ی سوم دارای رشد ۹۵ واحدی داشته است) موجب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام در طی روز های آینده خواهد شد.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۳۰oil1

از سوی دیگر، برخی دیگر از کارشناسان بازار نفت نسبت به اجرای تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید ابراز نگرانی نموده و توافق اخیر آنرا تلاش کشور های عضو این سازمان برای تحت تأثیر قرار دادن فضای بازار به منظور تقویت قیمت ها بدون اقدام عملی برای محدود نمودن تولید دانسته اند. در این میان، از یک سو، شرایط نامساعد اقتصادی آمریکا با توجه به کاهش شاخص مصرف کننده این کشور در ماه های اخیر و از سوی دیگر، تحلیل تکنیکال حاضرین بازار فیوچرز و تغییر موقعیت آنها بر اساس انتظارات خود از قیمت ها و اخبار روز های اخیر، باعث شد تا معامله گرانی که در موقعیت Long قرار داشته بودند به منظور جلوگیری از زیان های ناشی از احتمال افت قیمت در آینده اقدام به بازفروش قرار داد های فیوچرز خود اقدام نمایند که این امر موجب کم شدن قیمت نفت خام برنت شده و از رشد بیشتر قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا نیز ممانعت نمود.

ارسال نظر