کد خبر : 37140

عرضه هزارتن منومر وینیل استات وارداتی توسط «شازند»

عرضه هزارتن منومر وینیل استات وارداتی توسط «شازند»

پتروتحلیل- در گروه محصولات شیمیایی، در روز چهارشنبه عرضه منومر وینیل استات (vam) پتروشیمی شازند انجام نشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه منومر وینیل استات به دلیل عدم تحویل ۲ هزارتن از تعهدات این شرکت به خریداران متوقف شد تا پتروشیمی شازند فرصتی برای تحویل محموله ها به خریداران داشته باشد.

گفته می شود تحویل ۵۰۰ تن از تعهد ۲ هزارتنی این شرکت به خریداران در همین فرصت انجام خواهد شد. این در حالی است که پتروشیمی شازند یک هزارتن منومروینیل استات به احتمال زیاد از سابیک وارد کرده است و قرار است هفته آینده vam وارداتی به همراه ۸۰۰ تن vam داخلی به صورت تلفیقی و با قیمت ۳ هزار و ۱۵ تومان در بورس کالا عرضه شود. البته هنوز این محموله وارد ایران نشده است.

به عقیده کارشناسان بازار، ضروری است محموله های دی اتیل هگزانول نیز توسط پتروشیمی شازند به کشور وارد شود؛ چرا که بازار این کالا همچنان دچار التهاب است، روز چهارشنبه هم حجم ۱۱۰۰ تنی این کالا ۱۶۰۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۳۳۶ تومان و بیشترین قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۳۰۱ تومان رقم خورد، این کالا به صورت سلف عرضه شده بود.

به این ترتیب منواتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول، سودکاستیک، اسیدترفتالیک ودی اتیلن هگزانول از کالاهایی بودند که برای خرید آنها رقابت انجام شد. سودکاستیک پتروشیمی اروند با حجم عرضه ۶ هزارتن ۹۱۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴۲۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴۳۱ تومان رقم خورد. منواتیلن گلایکول فرسا شیمی هم ۶۶۰ تن عرضه و ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن یک هزار و ۸۹۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۴ تومان رقم خورد. در همین حال منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند که به صورت نقدی و با حجم ۳۳۰ تن عرضه شده بود، ۴ هزار و ۵۹ تن تقاضا داشت. قیمت خرید آن هم ۲ هزار و ۸۶ تومان رقم خورد. دی اتیلن گلایکول شازند هم با رقابت با نرخ ۲ هزار و ۲۱۸ تومان خریداری شد، اما دی اتیلن گلایکول فرسا شیمی با قیمت پایه ۲ هزار و ۱۶ تومان مورد معامه قرار گرفت.

به عقیده کارشناسان بازار فرسا شیمی توانست تقاضای منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول را به بازار برگردانده و خریداران توانستند این کالاها را با قیمت پایه خریداری کنند.

در همین حال اسید استیک فن آوران با توجه به افزایش عرضه آن، وارد سیستم مچینگ شد، استایرن منومر پتروشیمی پارس هم با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت، ۴۰۰ تن از حجم این کالا را پتروشیمی تبریز خرید. دی اتانول آمین هم با رقابت اندک و ایزوبوتانول هم با قیمت پایه خریداری شدند.

در کل معاملات محصولات شیمیایی در روز چهارشنبه متعادل بودند، این در حالی است که معاملات پلیمرها در هفته های گذشته بیش از قیمت های جهانی، تحت تاثیر عرضه مجتمع های پتروشیمی قرار دارد و شرایط دشواری را به دلیل عرضه و تقاضاهای متفاوت طی می کند. به این ترتیب اکثر معامله گران در بازار پتروشیمی اخبار عرضه های مجتمع های پتروشیمی را در حال حاضر بیش از هر خبری در این حوزه دنبال می کنند. اکثر کارشناسان بازار هم معتقدند؛ با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در بازار پتروشیمی قابل پیش بینی نیست، بازار این کالاها تحلیل پذیر هم نیست.

با این حال روز چهارشنبه حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس ۱۵ هزار و ۷۷۴ تن رقم خورد. عرضه این محصولات ۲۹ هزار و ۲۰۸ تن و تقاضای خریداران نیز بالغ بر ۲۶ هزار و ۲۸۶ تن بود.

ارسال نظر