کد خبر : 35570

بی مهری مصرف کنندگان دی اتیل هگزانول به پتروشیمی شازند

بی مهری مصرف کنندگان دی اتیل هگزانول به پتروشیمی شازند

پتروتحلیل- قیمت دی اکتیل فتالات «DOP» در هفته جاری با ۴۰۰ تومان کاهش به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در بازار آزاد رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ قیمت DOP باید هزارتومان ارزان تر از نرخ فعلی باشد.

با این حال عرضه هفته گذشته پتروشیمی شازند سبب شد تا رقابت برای خرید دی اتیل هگزانول شکسته شده و در نهایت قیمت DOP در بازار آزاد با کاهش روبه رو شود.

منابع خبری نزدیک به پتروشیمی شازند از انباشت دی اتیل هگزانول در مخازن این مجتمع خبر می دهند و می گویند: با توجه به اوج مصرف این کالا در ژوئن و ژوئیه، پیش تر پتروشیمی شازند اقدام به فروش دی اتیل هگزانول به مشتریان ترکیه ای با قیمت حدودا ۱۰۰۰ دلار در هر تن کرده است، این در حالی است که قیمت دی اتیل هگزانول در حال حاضر در بازارهای جهانی حدودا ۱۰۴۰ دلار در هر تن است و در زمانی که شازند اقدام به فروش دی اتیل هگزانول کرد، قیمت این کالا در بازارهای جهانی ۷۸۰ دلار در هر تن بود، اما با توجه به اینکه تولیدکنندگان خارجی مانند LG و سابیک عربستان و ... مشتریان ثابت دارند و تحویل کالا به آنها در ماه اوت و سپتامبر انجام می شود، شازند توانست دی اتیل هگزانول را با قیمت بسیار خوبی به فروش برساند.

البته در بهمن و دی ماه اکثر مصرف کنندگان دی اتیل هگزانول به پتروشیمی شازند بی مهری کردند و حاضر نشدند حتی دی اتیل هگزانول شازند را به صورت اعتباری بخرند، البته فصل مصرف این کالا در اردیبهشت و خرداد است و به گفته کارشناسان بازار در این ماهها برای بازار DOP نیازمند برنامه ریزی هستیم.

این در حالی است که هر سال در این ماهها شاهد آشفتگی در بازار DOP هستیم ولی برنامه مشخصی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پتروشیمی شازند در این زمان وجود ندارد. البته منابع خبری نزدیک به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کمبود ۱۰ درصدی DOP در بازار داخل خبر می دهند و می گویند: تعرفه DOP به ۱۰ درصد افزایش یافته و تخصیص دلار مبادله ای نیز برای این کالا متوقف شده است، با این حال واردات این کالا با وجود افت قیمت آن در هفته جاری، همچنان به صرفه است.

قیمت واردات DOP با ۱۰ درصد تعرفه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل و مابقی هزینه ها با توجه به قیمت جهانی این کالا که در حال حاضر حدودا ۱۰۴۰ دلار در هر تن است، ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو خواهد شد که هنوز مقرون به صرفه است.

به گفته مصرف کنندگان DOP، خریداران این کالا کاملا مشخص هستند، اما در هنگام فصل مصرف و با وجود اختلاف قیمت بازار و بورس، معامله گران بیشتری وارد معاملات این کالا شده و بازار را دچار تنش می کنند.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اگر عرضه های هفته جاری پتروشیمی شازند حدودا مانند هفته قبل یک هزارتن باشد، می تواند اختلاف قیمت دی اتیل هگزانول را در بازار و بورس کاهش داده و نرخ DOP را به واقعیت نزدیک تر کند.

وی در ادامه افزود: قیمت این کالا در بازار در حال کاهش است و احتمالا تا دو هفته آینده قیمت به ۳ هزار و ۸۰۰ به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد رسید.

این در حالی است که قیمت پایه این کالا نیز در هفته جاری با کاهش روبه رو شده است.

ارسال نظر