کد خبر : 35207

نفت به بالاترین رقم رسید

نفت به بالاترین رقم رسید

پتروتحلیل- بازار جهانی نفت خام در روز گذشته شاهد افزایش دو درصدی قیمت بود به طوریکه بهای نفت به بالاترین سطح از اکتبر تاکنون رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا مطابق معمول هر چهارشنبه گزارش رسمی وضعیت موجودیهای نفتی این کشور را در هفته منتهی به ۲۰ مه منتشر ساخت که نشان می داد ذخیره سازی نفت ایالات متحده کاهش بیشتر از پیش بینی کارشناسان داشته و بدین ترتیب از حجم موجودی نفت آمریکا ۴/۲۳ میلیون بشکه کاسته شده و به ۵۳۷/۱ میلیون بشکه رسیده است. همچنین از ذخیره سازی نفت در کوشینگ اوکلاهما نیز ۶۴۹ هزار بشکه کاسته شده است.

این خبر موجب شد تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه طی معاملات روز ۲۵ مه ۱/۱۳ دلار (۲/۳ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۹/۷۴ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه با ۹۴ سنت (۱/۹ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۹/۵۶ دلار به تثبیت برسد.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ مه ۲۰۱۶

۲۵OIL البته در گزارش EIA آمده است که تولید نفت آمریکا در هفته قبل روزانه ۲۰ هزار بشکه تقلیل یافته، اما این خبر چندان تأثیر مثبتی بر قیمت بر جای نگذاشت زیرا متوسط کاهش تولید نفت این کشور طی چهار هفته گذشته ۳۸/۷۵ هزار بشکه در روز بوده است. لازم به ذکر است که قیمت برنت در روز چهارشنبه برای اولین بار پس از گذشت بیش از شش ماه از ۵۰ دلار نیز فراتر رفت اما همزمان توجه به افزایش غیرمنتظره بنزین موجب تعدیل قیمت شده و از شدت افزایش آن کاسته شد. ذخیره سازی بنزین در هفته مورد بررسی دو میلیون بشکه بیشتر شده که جبران کاهش موجودی فرآورده های میان تقطیر را نمود.

برخی از تحلیل گران می گویند؛ کاهش موجودی نفت در این فصل از سال امری طبیعی بوده و برداشت از موجودیهای انباشت شده صورت می گیرد. در همین حال، جیمز ویلیام، کارشناس اقتصاد انرژی می گوید؛ واردات نفت آمریکا از کانادا در هفته گذشته روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش نشان داده و به ۳/۰۸۸ میلیون بشکه در روز رسید و این در حالیست که تولید نفت کانادا افت کرده بود و لذا این احتمال وجود دارد که واردات مذکور از محل موجودیها صورت گرفته باشد. قیمت نفت پس از اختلال در عرضه نفت از جانب کانادا و نیجریه ۳۰ درصد افزایش یافت، اما بهبودی در عوامل بنیادین بازار صورت نگرفت که بتواند این افزایش را پایدار و باثبات نماید.

شایان ذکر است که دولت فرانسه اعلام کرده که در حال آماده شدن برای مقابله با اثرات اعتصاب پالایشگاهها با بهره گیری از آزاد کردن ذخایر استراتژیک می باشد. همچنین نشست مقدماتی اوپک در هفته آینده و قبل از جلسه وزرا در روز دوم ژوئن برگزار می گردد که شامل بحت درباره محدود نمودن تولید نبوده و به معنی استراتژی حفظ سهم بازار می باشد.

ارسال نظر