کد خبر : 34325

اورهال «خراسان» خریداران را دستپاچه کرد

اورهال «خراسان» خریداران را دستپاچه کرد

پتروتحلیل- کریستال ملامین و اوره پتروشیمی خراسان امروز متاثر از اعلام اورهال و توقف عرضه در بورس کالا، با رقابت از سوی خریداران روبه رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پتروشیمی خراسان از سوم اردیبهشت ماه وارد اورهال می شود و بنابر اطلاعیه شرکت اورهال این پتروشیمی ۴۰ روز طول خواهد کشید.

با این حال امروز کریستال ملامین خراسان که به میزان ۵۰۰ تن عرضه شده بود، ۸۳۰ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۸۹ تومان و میانگین خرید آن هم ۳ هزار و ۸۴۵ تومان بود. بیشترین قیمت خرید این کالا امروز ۳ هزار و ۹۸۱ تومان رقم خورد. البته یکی از خریداران کریستال ملامین توانست ۲۰۰ تن از این کالا را با قیمت پایه خریداری کند.

اوره پتروشیمی خراسان نیز که با نرخ ۷۰۳ تومان عرضه شده بود با سقف قیمت یعنی ۷۷۳ تومان خریدرای شد، عرضه این کالا ۳۰۰ تن و تقاضای آن ۱۲۰۰ تن بود. در همین حال معامله گران برای خرید اوره پتروشیمی شیراز نیز به میزان ۵ درصد رقابت کردند. به گفته کارشناسان بازار طی دو هفته اخیر بازار اوره با سیگنال های مثبتی همراه بوده و کاهش حجم عرضه ها توانسته معامله گران را به رقابت بکشاند.

VAM هم امروز از کالاهایی بود که با رقابت محدود ۱ تا ۲ درصدی از سوی خریداران مواجه شد، پس از دو ماه ثبات قیمت، هفته آینده نرخ جدید آن اعلام می شود. البته کارگزاری بانک مسکن در ایجاد تعادل در بازار VAM در ماههای اخیر موثر بوده است. به گفته میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن، اکثر مصرف کنندگان این کالا با تدابیری در کنار هم قرار گرفته اند و کارگزاری تلاش می کند تا محموله های عرضه شده را بین آنها تقسیم کرده و از رقابت بالا برای خرید این کالا جلوگیری کند.

با این حال امروز محصولاتی همچون استایرن منومر پارس، سودکاستیک بندرامام و اروند، اورتوزایلین برزویه، LAB سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران، MEG و DEG فرسا شیمی، اسیداستیک فن آوران و ایزوبوتانول مورد توجه بازاریان قرار نداشته و با قیمت پایه معامله شدند.

البته ۱۸۰۰ تن از عرضه استایرن منومر توسط پتروشیمی تبریز با نرخ پایه ۳ هزار و ۵۴۹ تومان خریداری شد. عرضه های بالای سودکاستیک نیز از دلایل عمده ای بود که خریداران را به رقابت وادار نکرد، از سوی دیگر معامله گران پیش بینی می کنند نرخ این کالا با افت روبه رو شود و ترجیح دادند حجم خریدهای خود را کاهش دهند.

LAB هم که پس از مدت ها با تقاضا از سوی بازار مواجه شده بود، به میزان ۶۰۰ تن با نرخ پایه ۳ هزار و ۵۷۴ تومان مورد معامله قرار گرفت. دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند هم همچنان به دلیل فروش های خارج بورس، با معاملاتی بی رمق در بورس کالا روبه رو است.

دی اتانول آمین هم از کالاهایی بود که با رقابت محدود معامله گران خریداری شد، برای محصولات مارون هم رقابت بسیار اندک بود.

به گفته باقری، بازار محصولات شیمیایی آرام است و به دلیل وجود مصرف کننده های واقعی در این بازار، با نوسانات عمده روبه رو نیست. وی در ادامه افزود: پیش می شود بازار محصولات پلیمری به روند افزایشی خود ادامه دهد، اما در بازار شیمیایی ها، احتمال افزایش بسیار اندک و جزیی خواهد بود.

ارسال نظر