کد خبر : 33066

تولیدکنندگان، توان مقابله با کدهای معاف از مالیات را ندارند

پتروتحلیل- وجود کدهای معاف از مالیات مناطق ویژه که دارندگان آنها اقدام به فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخل می کنند، سبب افزایش رکود در بازار پتروشیمی شده اند.

امیرمنصور شیرازیان، مدیرعامل شرکت تولیدی نایلون سپید در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر بازار پتروشیمی با رکود همراه است و وجود کدهای معاف از مالیات نیز، رکود در این بازار را به میزان زیادی افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: اکثر تولیدکنندگان با وجود کدهای معاف از مالیات توان مقاومت در بازار پتروشیمی را ندارند، از سوی دیگر بازار پتروشیمی با چندگانگی قیمت ها روبه رو شده است، به طوری که خریداران بورسی، دارندگان کدهای معاف از مالیات و فعالان بازار هر کدام برای محصولات پلیمری، قیمت های متفاوت ارائه می دهند که سبب آشفتگی در بازار پتروشیمی شده است.

مدیرعامل شرکت نایلون سپید معتقد است؛ دارندگان کدهای معاف از مالیات باید ابتدا محصولات خریداری شده را صادر کرده و سپس برگه های صادراتی خود را برای گرفتن مجوز خرید بدون مالیات به دارایی ارایه دهند و به این ترتیب بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریدرای کنند.

وی با اشاره به اینکه دارندگان کدهای معاف از مالیات در حال حاضر از رانت های بسیاری در بازار پتروشیمی استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: اکثر تولیدکنندگان بزرگ با ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرسنل در حاضر با مشکلات بسیاری در بازار پتروشیمی روبه رو هستند و نمی توانند با کدهای معاف از مالیات مقابله کنند.

به گفته شیرازیان در حال حاضر دارندگان کدهای معاف از مالیات محصولات خریداری شده را با قیمت هایی پایین تر از نرخ واقعی محصولات مثلا ۱ تا ۲ درصد ارزان تر به فروش می رسانند و به رکود در این بازار دامن می زنند.

وی همچنین در ادامه به نقدینگی های پایین تولیدکننده ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بهره های بالای بانکی و وجود برخی از واسطه ها در این صنعت، همچنین سود حاصل از نوسان قیمت گاز که در بین صنایع بالادست تقسیم می شود و صنایع پایین دست از آن بهره ای نمی برند، از دلایلی است که تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار و بی انگیزگی در این صنعت روبه رو کرده است.

ارسال نظر