کد خبر : 31738

نگاهی به معامله نخستین محموله دریایی گازوئیل

نگاهی به معامله نخستین محموله دریایی گازوئیل

پتروتحلیل- نخستین معامله نفت‌گاز (گازوئیل) پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته انجام شد.

شایان کرمی مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز بازار در گفت و گو با «پتروتحلیل»، در این باره گفت: نخستین محموله دریایی معامله شده نفت‌گاز (گازوئیل) با حجم ۲۶۰،۰۰۰ بشکه به ارزش ۴۲۶ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: این معامله در رینگ بین الملل بورس انرژی صورت گرفت و به صورت کشف پرمیوم بود. در معاملات پرمیوم ابتدا یک قیمت مبنا که معمولا بر اساس نشریه PLATTS است، تعیین می شود و سپس عرضه و تقاضا، پرمیوم و دیسکانت محموله را مشخص می کند و بر این اساس ارزش مبنای معامله مشخص می شود و در نهایت در روز تحویل قیمت نهایی بر مبنای قیمت PLATTS آخرین تاریخ، به علاوه یا منهای پرمیوم، دیسکانت تعیین شده در بورس انرژی در آن تاریخ ملاک ارزش نهایی معامله است.

مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز خاطر نشان کرد: در هفته گذشته اولین معامله کشف پرمیوم نفت گاز ( گازوئیل ) پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی صورت گرفت که قیمت مبنای این محصول برای هر بشکه ۵۰٫۹۱ دلار بر اساس قیمت نشریه PLATTS تاریخ ۴ دسامبر بود و این محموله ۲۶۰٫۰۰۰ بشکه ای با ۵٫۹ دلار دیسکانت به ازای هر بشکه در روز چهارشنبه مورد معامله قرار گرفت،یعنی قیمت مبنا برای تسویه این محموله برای هر بشکه ۴۵٫۰۱ دلار بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در آینده شاهد توسعه این نوع معاملات در رینگ بین الملل بورس انرژی خواهیم بود.

وی همچنین افزود: عرضه های نفت گاز شرکت ملی پخش که به صورت زمینی است نیز به زودی توسعه پیدا خواهد کرد و با انجام این معاملات در بورس انرژی شاهد شفافیت بازار صادراتی انواع فرآورده های نفتی، همچنین دسترسی به قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا خواهیم بود.

ارسال نظر