کد خبر : 31557

پی وی سی پس از غیبت «بندرامام»

پی وی سی پس از غیبت «بندرامام»

پتروتحلیل- بازار پی وی سی همچنان روزهای بی رونقی را پشت سر می گذراند.

به گزارش «پتروتحلیل»، افت قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی، کاهش صادرات و همچنین خواب صنعت ساختمان از دلایلی است که به رکود در بازار پی وی سی دامن می زند.

این در حالی است که تحلیل گران در بازارهای جهانی نیز تا ماه ژانویه، تغییری برای این بازار پیش بینی نمی کنند. از طرفی LG نیز با فروش ارزان پی وی سی برای تحویل در ماه دسامبر، احتمال تغییر روند بازار را کاهش داده است.

البته بازار پتروشیمی ایران در حال حاضر با ابهامات در خصوص نرخ دلار و قیمت نفت همراه است، گر چه نگرانی در پتروشیمی های با خوراک نفتا بیش از گازی ها به چشم می خورد، اما واقعیت این است که نوسانات نرخ دلار در هفته های اخیر تعداد زیادی از معامله گران این بازار را به حاشیه رانده است.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی معتقد است؛ اگر صادرات پی وی سی به عراق راه بیفتد و صنعت ساختمان در این کشور فعالیت خودش را آغاز کند، بازار پی وی سی با جهش روبه رو خواهد شد.

وی در گفت و گو با «پتروتحلیل»، خاطر نشان کرد: اما در حال حاضر بازار پی وی سی روزهای سختی را پشت سر می گذارد و به نظر نمی رسد تا ژانویه شاهد تغییری در این بازار باشیم.

این درحالی است که هفته گذشته هم پی وی سی اروند با رقابت اندک ۲ تا ۱۰ تومانی از سوی معامله گران خریداری شد. بندرامام عرضه پی وی سی ۶۵ خود را به دلیل تغییر خط به گرید ۶۰ متوقف کرد. گرچه برخی از فعالان بازار معتقدند؛ تا سه هفته آینده پتروشیمی بندرامام عرضه ۶۵ نخواهد داشت، اما منابع نزدیک به شرکت می گویند: در انبار مجتمع هزار تا دو هزارتن گرید ۶۵ ذخیره شده است و احتمالا هفته جاری عرضه شود.

برخی از آگاهان بازار می گویند: عدم عرضه گرید ۶۵ بندرامام، نتوانسته بازار این کالا را با تغییر محسوس قیمتی روبه رو کند؛ چرا که اولا در بازار داخل گرید ۶۵ به وفور وجود دارد و از سوی دیگر هم رکود سبب عدم انجام معاملات و شکل گیری تقاضا برای این کالا شده است.

از این رو اگر مجتمع بندرامام اقدام به عرضه موجودی انبار خود در هفته جاری و یا هفته آینده کند، احتمالا نرخ این کالا با افت هم روبه رو شود.

این در حالی است که گفته می شود با توجه به کاهش صادرات پی وی سی در حال حاضر عرضه این کالا در بازار داخل افزایش یافته است.

با این حال در هفته گذشته سهم پتروشیمی اروند در عرضه های پی وی سی در بورس کالا ۶۱۶۰ تن بود که از این مقدار ۴۴۲۰ تن از آن فروخته شد.

همچنین سهم پتروشیمی آبادان در عرضه های روز سه شنبه ۴۸۰ تن و مقدار معامله آن ۲۸۰ تن بود، غدیر هم ۱۴۰۰ تن عرضه و به همین مقدار نیز فروش داشت.

ارسال نظر