کد خبر : 31528

ایران و ونزوئلا تنها موافقان کاهش تولید نفت

ایران و ونزوئلا تنها موافقان کاهش تولید نفت

پتروتحلیل- بازار جهانی نفت در این روز با اعلام اخبار مربوط به افزایش ذخایر مواد نفتی در آمریکا، افزایش ارزش دلار و آنچه که از گفته های اعضائ اوپک پیش از آغاز اجلاس روز جمعه خود بیان کرده اند تغییرات زیادی را شاهد بود.

در بازار اروپا قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازار ICE لندن با ۱/۹۵ دلار (۴/۴ در صد )کاهش از ۴۴/۴۴ دلار به ۴۲/۴۹ دلار در هر بشکه به تثبیت رسید و هربشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک نیز با کاهش حدود ۱/۹۱ دلاری (۴/۶ در صدی)از ۴۱/۸۵ دلار به زیر ۴۰ دلار یعنی ۳۹/۹۴ دلار رسید. البته همانطور که اشاره گردید بازارهای نفت در هر دو سوی اقیانوس اطلس این کاهش قابل ملاحظه در قیمت را معلول اخبار و حوادث متعددی می دانند .برای مثال، در بازار شمال غرب اروپا محمولات فورتیس علیرغم آنکه تقاضای بیشتری برای آن نسبت به قبل وجود داشت اما در این روز با تخفیف بسیا زیادی در مقایسه با نفت خام شاخص منطقه روبه رو بود. شرکت گلنکور بر داشت یک محموله دو میلیون بشکه ای فورتیس را برای بارگیری به مقصد کره جنوبی نهایی کرد، اگرچه هنوز مشخص نبود که این محموله جایگزین محموله ای خواهد بود که قبلا برای این مقصد در نظر گرفته بود زیرا محموله اول این شرکت هنوز بارگیری و به مقصد کره اعزام نشده است.

البته شرکت ترافیگورا نیز یک محموله دو میلیون بشکه ای فورتیس را بارگیری کرده که انتظار میرود مقصد آن کره جنوبی باشد. به هر ترتیب شرایط فوق در این بازار حاکی از وجود محمولات زیاد برای فروش در ماههای دسامبر و ژانویه ۲۰۱۶ بود و همین امر فشار بر قیمت نفت در این بازار را شدت می بخشید بویژه آنکه اخبار مربوط به چگونگی نتایج اجلاس اوپک و میزان افزایش سطح ذخایر نفت آمریکا نیز در شدت بخشیدن به روند نزولی قیمت در این بازار تاثیر زیادی داشتند. در بازار آمریکا که تغییرات شرایط حاکم بر آن معمولا در اواخر هر هفته جهت کلی بازار های جهانی نفت را تحت تاثیر خود قرار می دهد در این هفته نیز تکرار شد به طوری که آمار و اطلاعات گزارش شده توسط اداره اطلاعات انر ژی آمریکا از سطح ذخایر نفت خام و فراورده در این کشور در هفته قبل از آن حکایت از ادامه روند افزایشی سطح ذخایر نفت این کشور برای دهمین هفته متوالی و اینباربه میزان ۱/۲ میلیون بشکه در مقایسه با هفته ما قبل هفته گذشته بوده است. به دنبال آن اعلام خبر رئیس فدرال رزرو آمریکا قبل از برگزاری کلوب اقتصادی در واشنگتن مبنی بر افزایش نرخ بهره بدلیل نزدیکتر شدن آمریکا به اهداف اقتصادی خود بود که در سایه اخبار افزایش سطح ذخایر آن فشار بر قیمت نفت خام شاخص در این بازار رابیشتر نمود و رقم آنرابه زیر ۴۰ دلار برای هر بشکه رساند و همچنین باعث گردید تا ارزش دلار به بالاترین سطح در ۱۲/۵ سال گذشته برسد.

روند قیمت نفت خام های شاخص

oil-2dec

البته علاوه بر افزایش سطح ذخایر نفت خام این کشور ، سطح ذخایر فراورده های نفتی آن بویژه بنزین و میان تقطیر ها نیز افزایش داشته است، زیرا پالایشگران آمریکای با افزایش فعالیت خود موجبات افزایش تولید فراورده و در نتیجه افزایش فعالیت های ذخیره سازی آنها را موجب شدند و این در حالی است که سطح ذخایر کوشینگ در اکلاهما نیز (که مرکز تحوبل نفت خام WTI می باشد) به میزان ۲۴۸۰۰۰ بشکه فزونی داشته است.

به هر حال علیرغم شرایط حاکم بر بازار نفت در روز چهارشنبه ، معامله گران نفتی این کاهش قیمت را با احتیاط زیادی مورد توجه قرار داده اند زیراکه اجلاس روز جمعه اوپک و تصمیم اعضائ آن در کاهش احتمالی تولید نفت می تواند شرایط فوق را تحت تاثیر قرار دهد. البته بازار نفت در اوایل وقت این روز با اعلام اخباری در ایران مبنی بر اینکه بیشتر اعضائ اوپک بر سر کاهش تولید نفت توافق دارند ، در جهت افزایش قیمت حرکت کرد اما وقتی که اخبار دریافتی از سوی کشور های عربی حوزه خلیج فارس عکس آنرا اعلام کردند، قیمت نفت نیز در بازار های جهانی تغییر جهت داد و افزایش سطح ذخایر آمریکا و نرخ دلار نیز بر روند کاهشی آن افزود. به عبارت دیگر ، کارشناسان نفتی فقط ایران و ونزوئلا را موافق کاهش تولید با هدف ثبات بازار می دانند، لذا بازار نفت در روز های آتی بار دیگر شاهد شرایط حساسی است.

این در حالی است که بیشتر تولید کنندگان مهم اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه (که رکورد تولید روزانه ۱۰/۷۸ میلیون بشکه تولید نفت را در ماه نوامبر پشت سر گذاشت ) همچنان به تولید و عرضه هرچه بیشتر نفت به بازار تلاش می کنند بطوریکه شرکت های نفتی فعال در بخش بالادستی در نقاط مختلف جهان نیز با یک بدهی ۱/۱ هزار میلیارد دلاری در شرایط سختی قرار گرفته اند.

ذخایر مواد نفتی آمریکا در هفته گذشته

oil-2dec1

منبع:نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر