کد خبر : 31028

بالاترین مازاد موجودی نفت در یک دهه اخیر

بالاترین مازاد موجودی نفت در یک دهه اخیر

پتروتحلیل- سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش داد که مازاد موجودی جهانی نفت در حال حاضر در بالاترین سطح خود طی یک دهه اخیر قرار دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به طور متوسط مازاد سهمیه نفت در کشورهای توسعه یافته در حال حاضر ۲۱۰ میلیون بشکه و بالاتر از پنج سال اخیر گزارش شده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ ذخایر نفت بیش از ۱۵۰ میلیون بشکه اعلام شده بود.

در همین حال اوپک نسبت به افزایش ذخایر نفت جهانی هشدار داده و اعلام کرده است که عرضه جهانی نفت سرعت بیشتری نسبت به افزایش تقاضا به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی پیدا کرده است.

از سوی دیگر رشد کندتر از تولید غیر اوپک و افزایش تقاضا برای سوخت های زمستان، ممکن است به افزایش تقاضا در چند ماههای آینده کمک کند.

این در حالی است که اوپک اعلام کرده که تولید نفت خود را ۲۵۶۵۰۰ بشکه در روز کاهش داده است، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۳۱۳۸۰۰۰۰ بشکه در روز بوده است. همچنین عراق نیز بیشترین کاهش تولید نفت را داشته، به طوری که تولید نفت در این کشور ۱۹۵٫۴۰۰ بشکه در روز کم شده است.

همچنین عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را ۷۲۲۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. تولید نفت در عربستان سعودی و در ماه اکتبر ۱۰۱۲۵۰۰۰ بشکه در روز بوده است. گفته می شود کاهش تولید نفت عربستان سعودی به دلیل کاهش رشد فصلی در تقاضا برای تولید برق در ماههای تابستان بوده است.

ارسال نظر