کد خبر : 31017

صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی به ٧٠ میلیارد دلار نیاز دارد

مدیر توسعه سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری این که NPC خود به تنهایی ضامن فاینانسهای خارجی در این صنعت در گذشته بود، گفت: امروزه ٨ هلدینگ موجود در این صنعت با توجه به توانمندیهای خود می توانند نقش این شرکت را ایفا کنند.

امیرحسن فلاح در گفتگو با شانا، افزود: بر اساس ماده ۵۵ قانون الحاقی دو قانون اساسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران هم اکنون نمی تواند تعهدات هلدینگهای فعال در صنعت پتروشیمی را برای دریافت فاینانسهای خارجی برعهده بگیرد، اما خوشبختانه در شرائط پساتحریم و آمادگی موسسات و بانکهای خارجی برای حضور در این صنعت، هلدینگها می توانند با روشهای مختلف همچون گرو گذاشتن محصولات صادراتی، استفاده از سیستمهای بانکی داخلی و استفاده از امکانات مالی و حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی از فاینانسهای خارجی استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که هلدینگهای فعال در صنعت پتروشیمی باید بر جزئیات و بندهای متن برجام واقف باشند، گفت: NPC هم اکنون آمادگی دارد همه ابهامات و سئوالهای فعالان صنعت پتروشیمی را در این زمینه برطرف کند.

مدیر توسعه سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی استفاده از منابع خارجی را در صنعت پتروشیمی در گرو اجرایی شدن برجام دانست و گفت: هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این صنعت بسیار جدی هستند.

با توجه به وجود ٣٣,۶ تریلیون مترمکعب گاز در ایران به نظر می رسد صنعت پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧٠ میلیارد دلار است که در این زمینه، حدود ٣٠ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی بویژه در زمینه انواع پلیمرها بخصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

بی‌تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز است که بزودی تا حد یکهزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

پیش از این، فلاح با بیان این که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ایران با هیچ محدودیتی همراه نیستند، گفته بود: در صورت تمایل به سرمایه گذاری ظرف ١۵ روز مجوز فعالیت شرکتها صادر خواهد شد.

وی با بیان این که بحث خوراک پتروشیمی تعیین تکلیف شده است، گفته بود: جدولی برای جذب سرمایه گذار ترسیم شده به طوری که به جز تولیدات پایه ای، سرمایه گذاران در مرحله نخست تولید از ۵درصد تخفیف برخوردار خواهند بود، همچنین در مناطق محروم تخفیف ١٠ تا ٣٠ درصد تعریف شده است.

ارسال نظر