کد خبر : 30879

ترازنامه یک پتروشیمی

پتروتحلیل-تازه‌ترین وضعیت پتروشیمی نوین تشریح و اطلاع‌رسانی شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، امروز همزمان با انتشار صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی نوین (در مرحله قبل از بهره‌برداری مربوط به دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال ۹۴) از زیر مجموعه‌های گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان تازه‌ترین وضعیت این شرکت تشریح شد.

گزارش حسابرس نشان می‌دهد پیگیری‌های شرکت جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۳۱ تیرماه سال ۹۱ صاحبان سهام در ارتباط با تعیین وضعیت زمین پروژه تهیه صورت تطبیق و رفع مغایراحتمالی با شرکت پتروشیمی فن آوران و همچنین پرداخت مبلغ ۵ میلیارد ریال توسط یکی از صاحبان سهام به حساب شرکت به نتیجه نرسیده است.

در گزارش صورت‌های مالی درباره آخرین وضعیت پروژه VAM آمده است: پتروشیمی نوین در تاریخ ۸ بهمن سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است. در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۰۸ قراردادی به مبلغ ۷٫۹ میلیون یورو جهت اخذ دانش فنی و مهندسی پایه با شرکت Polymaksآلمان به امضا رسید و مبلغ پیش پرداخت قرارداد به مبلغ ۴۴۰ هزار یورو معادل ۱۰ درصد قرارداد خرید دانش فنی به حساب آن شرکت واریز شده است. قرارداد خرید زمین طرح به مساحت ۳٫۵ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال به امضا رسید و همه اقساط آن توسط شرکت پتروشیمی فن آوران به سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پرداخت شد. قرارداد خوراک اسید استیک با پتروشیمی فن آوران به امضا رسید، مصوبه اخذ خوراک اتیلن از شرکت ملی صنایع پتروشیمی منوط به اجرایی شدن پروژه است و قرارداد تامین سرویس‌های جانبی طرح با پتروشیمی فجر در صورت تامین حق انشعاب آماده امضا است. قرارداد MC با شرکت CCM به امضا رسیده و ابلاغ شده است.

در دیماه سال ۱۳۹۰ مذاکرات با شرکت SEDIN چین نهایی شد و قرارداد EPCF (مهندسی، خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی) به مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو به مدت تقریبی سه سال با شرکت مذکور منعقد شد. این قرارداد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال بررسی است تا پس از نهایی شدن به بانک عامل برای تامین اعتبار از محل خط اعتباری چین ارسال شود. اخذ تسهیلات به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به تایید استانداری خوزستان رسید و نامه قبول عاملیت به بانک سپه ارسال شد. بانک سپه جهت بررسی طرح مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال درخواست کرده که در حال حاضر متوقف شده است. در موزخ ۱۹ آبان ماه سال ۹۱ جلسه هیات مدیره با حضور همه اعضا تشکیل و با توجه به پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه و عدم توجیه اقتصادی طرح VAM مصوب شد که طرح دیگری جایگزین فعلی شود. از مراحل فوق فقط خرید زمین پروژه انجام شده است و با توجه به مذاکرات انجام شده در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه مقرر شد حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۱ هیات مدیره شرکت نسبت به ارائه گزارش جهت دعوت از مجمع عمومی فوق العاده برای بررسی راهکار جهت تداوم فعالیت شرکت اقدام لازم به عمل آورد.

اگر چه تشکیل مجمع عمومی فوق العاده میسر نشده اما به موجب مصوب هیات‌مدیره مورخ ۵ تیرماه سال ۹۱ عملیات پروژه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. در این میان ادامه فعالیت شرکت مذکور منوط به تصمیم‌های بعدی ارکان آن است. پرونده زمین پروژه در مراجع قضایی استان خوزستان مطرح و رای به عودت زمین به منطقه آزاد اقتصادی صادر شده است و اگر چه این شرکت اعتراض خود را نسبت به رای صادره اعلام کرده اما نتیجه آن تا این تاریخ به شرکت ابلاغ نشده است. از کل مبلغ پیش پرداخت سرمایه‌ای با مبلغ ۶ میلیارد و ۱۶۳ میلیون ریال مربوط به شرکت پلی مکس آلمان بابت خرید دانش فنی طرح و مبلغ ۵۲۹ میلیون ریال مربوط به شرکت CM بابت مدیریت ساخت و کنترل پروژه است.

ارسال نظر