کد خبر : 30351

بهره برداری از فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال

پتروتحلیل- ایران در نظر دارد بهره برداری از پروژه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال آغاز کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، ایران در نظر دارد گاز تولیدی از فازهای در دست اجرا را برای تأمین خوراک مجتمع های پتروشیمی مصرف کند.

به گفته حسن جهانگیری، یکی از مدیران پروژه در شرکت نفت و گاز پارس، قرار است از فازهای ١٧ و ١٨ قرار است در مجموع روزانه ۵٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی تتا پایان امسال برداشت شود.

وی افزود: فازهای ١٧ و ١٨ حدود ٩۵ درصد تکمیل هستند و تا پایان امسال وارد مدار تولید می شوند.

ایران با در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان در صدد است تا تولید خود را از میدان گازی مشترک پارس جنوبی به منظور تولید برق و تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی افزایش دهد. این کشور می خواهد شهر عسلویه را که در نزدیکی میدان پارس جنوبی است را تبدیل به مرکزی برای تولید محصولات پتروشیمی کند.

به گزارش شانا، محمد حسن پیوندی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، روز چهارشنبه (٢٩ مهر ماه) در مصاحبه ای گفت: ایران در نظر دارد ظرف پنج سال آینده ۴٠ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی خود بیفزاید؛ قرار است با برنامه ریزی های انجام شده تولید محصولات پتروشیمی کشور تا ١٠ سال آینده به سه برابر سطح کنونی افزایش یابد.

ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی ایران هم اکنون ۶٠ میلیون تن است. ایران در نظر دارد پس از حدود یک دهه تحریمهای اقتصادی سخت، اقتصاد خود را از نو بازسازی کند. ایران در ماه ژوئیه با ۶ قدرت جهانی به توافق جامع هسته ای رسید که قرار شد در ازای اصلاح برنامه هسته ای خود، تحریمها علیه این کشور برداشته شوند؛ تحریمها بخشهای حیاتی اقتصاد ایران از جمله نفت و گاز و پتروشیمی را هدف قرار داده بود.

ایران قرار است هشت پالایشگاه میعانات گازی را در مجتمع سیراف بسازد که هر کدام روزانه ظرفیت پالایشگاه ۶٠ هزار بشکه میعانات گازی را خواهند داشت؛ این هشت پالایشگاه قرار است بوسیله شرکتهای ایرانی ساخته شوند، این شرکتها در صورت برداشته شدن تحریمها می توانند از سرمایه های خارجی هم بهره مند شوند.

کمبود سرمایه گذاری در بخش تولید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) به دلیل تحریمها سبب شده تا ایران نتواند نخستین تأسیسات ال ان جی خود را تکمیل کند.

به گفته عزیز الله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، این کشور تا سه سال آینده ساخت خطوط انتقال گاز را اولویت نخست طرحهای گازی خود قرار داده است تا نخستین پایانه ال ان جی ایران ساخته شود.

رکن الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، گفته است: ایران در نظر دارد تولید گاز طبیعی خود را تا سال ٢٠٢١ به روزانه یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون بشکه برساند.

ایران هم اکنون مقادیر قابل توجهی گاز صادر نمی کند که دلیل آن نیاز بالای داخلی است؛ ایران حداقل به ۵٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای صادرات گاز به خارج از کشور نیاز دارد.

ارسال نظر