کد خبر : 29898

مدیرعامل کاوه الیاف: ۸۰ درصد خطوط الیاف پلی پروپیلن تعطیل شده است

babakzamanian1

پتروتحلیل- کاهش قیمت پلی پروپیلن ها تاثیری در افزایش رمق بازار ندارد.

بابک زمانیان، مدیرعامل کاوه الیاف با بیان این مطلب به «پتروتحلیل»، گفت: با توجه به عدم شفافیت سیاست های اقتصادی دولت و رکود موجود در بازار پتروشیمی، مجتمع های تولیدکننده پلی پروپیلن می دانند که اگر قیمت محصولات خود را کاهش دهند، باز هم رغبتی برای خرید وجود ندارد و حجم تقاضا در این بازار افزایش نخواهد یافت؛ چرا که بازار با مرگ روبه رو شده است.

وی در ادامه با اشاره به رکود جهانی و کاهش انگیزه برای واردات، خاطر نشان کرد: با وجود نامشخص بودن سیاستهای اقتصادی دولت، شاهد رکود در بازار داخل هستیم، از سوی دیگر مصرف کننده ها به شدت با نقدینگی های پایین درگیر هستند و نگرانی ها در خصوص کاهش قیمت ها همچنان ادامه دارد، از این رو کاهش قیمت ها هم در این حوزه نمی تواند به رونق بازار کمک کند.

مدیرعامل کاوه الیاف در ادامه افزود: گریدهای گونی و نساجی و پس از آنها تزریقی ها با توجه به سیاستهای غلط دولت در شرایط اسف باری به سر می برند، مثلا تعرفه ترجیحی با ترکیه یکی از معضلات صنعت نساجی است. از سوی دیگر عدم بازپس گیری مالیات برارزش افزوده توسط تولیدکنندگان و درگیری با تعزیرات برسر مالیات سبب شده تا مشکلات در این بازار افزایش یابد و انگیزه تولیدکنندگان کاهش یابد، به طوری که در حال حاضر ۸۰ درصد خطوط الیاف پلی پروپیلن تعطیل شده است. به همین دلیل تا زمانی که رکود اقتصادی در کشور از بین نرود و سیاست های اقتصادی دولت مثلا در خصوص کاهش نرخ تورم ، قانون مالیات های مستقیم و ... شفاف نشود، ازران شدن محصولات کمکی به صنعت نساجی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه ابهام در خصوص تک نرخی شدن ارز، قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و سرمایه گذاری ها در این صنعت وجود دارد، تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی و نساجی بلاتکلیف هستند و در خصوص آینده ابراز نگرانی می کنند، مثلا هنوز پس از گذشت ماهها قیمت خوراک پتروشیمی مشخص نشده و این بلاتکلیفی برای صنعت پتروشیمی کشنده است؛ چرا که تصمیم گیری هر چند هم که نادرست باشد، بهتر از بلاتکلیفی در این صنعت است؛ چرا که نتیجه آن سبب بی انگیزگی فعالان این حوزه شده است.

مدیرعامل کاوه الیاف در ادامه با اشاره به اینکه صنعت گونی، فرش و موکت فلج شده است، افزود: اکثر شرکت های تولیدکننده پلی پروپیلن ها، مصرف کننده این محصولات نیز به شمار می روند و از این رو کاملا به بازار پلی پروپیلن ها اشراف دارند و می دانند ارزانی محصولات کمکی به بازار نمی کند، ولی در برخی از موارد مجبور می شوند محصولات خود را با قیمت هایی پایین تر از بورس به دلیل نقدینگی های پایین به فروش برسانند؛ چرا که شرایط برای سرمایه گذاری و تولید بسیار نامناسب است و اکثر واحدهای تولیدی با کاهش ظرفیت مواجه هستند.

این در حالی است که دولت برنامه های خود را برای خروج از رکود اعلام نکرده و وزیر کار عنوان می کند که در هر ۵ دقیقه یک نفر شغلش را از دست می دهد. از سوی دیگر همواره از صنعت نساجی به عنوان موتور محرک اقتصادی یاد می شود، اما متاسفانه سیاست های اشتباه سبب شده تا این موتور محرک اقتصادی رو به مرگ باشد.

وی در ادامه به مصرف ۷۵۰ هزارتن پلی پروپیلن به طور سالیانه اشاره کرده و می گوید: از این مقدار سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتن گرید گونی و نساجی استفاده می شود و پس از آن گریدهای شیمیایی، تزریقی و پایپ در رده های بعدی قرار دارند، اما متاسفانه در حال حاضر صنعت نساجی روزهای بسیار بدی را سپری می کند و به مرگ نزدیک شده است.

ارسال نظر