کد خبر : 29843

دغدغه خوراک / امسال ۹ هزارتن پی وی سی در «آبادان» تولید شد

abadan

پتروتحلیل- از ابتدای سال ۹۴ تا ۲۵ مردادماه ۹ هزارتن پی وی سی در پتروشیمی آبادان تولید شده است. این در حالی است که پتروشیمی آبادان در سال گذشته ۳۳۲۸۱ تن پی وی سی در ۶ ماهه نخست سال تولید کرد، یعنی به طور متوسط هر ماه ۵ هزار و ۵۰۰ تن.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین گزارش های ارایه شده در خصوص تولید پی وی سی در پتروشیمی آبادان نشان می دهد که تولید پی وی سی در این مجتمع در تیر و مردادماه جمعا دو هفته متوقف بوده است.

از این رو به نظر می رسد در حال حاضر پتروشیمی آبادان با ظرفیتی بسیار پایین در حال تولید پی وی سی است.

برخی از آگاهان بازار دلیل کاهش ظرفیت مجتمع آبادان را کاهش حجم خوراک عنوان کرده و می گویند: سهمیه خوراک پتروشیمی آبادان را بندرامام تامین می کند، از سوی دیگر بخشی از کمبود خوراک آبادان را نیز در سال های گذشته پتروشیمی اروند برطرف می کرد، اما همواره پتروشیمی آبادان و اروند با مشکلاتی در این باره مواجه بودند، به طوری که پتروشیمی اروند حاضر به تامین خوراک پتروشیمی آبادان بود، اما به شرط شریک بودن در سود محصول نهایی.

با این حال پتروشیمی آبادان ترجیح می داد تا EDC را با قیمت هایی ارزان خریداری کرده و سود محصول نهایی را با پتروشیمی اروند شریک نباشد و از این رو همواره موضوع تامین کمبود خوراک پتروشیمی آبادان با مشکلاتی همراه می شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی آنها را رفع می کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر مدیرعامل پتروشیمی آبادان در گفت و گویی با رسانه های خبری اعلام کرد که خوشبختانه تاکنون این پتروشیمی به مرحله زیان‌ نرسیده اما در صورت عدم اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم آن هم تا پنج سال آینده، احتمال رسیدن به این مرحله نیز دور از ذهن نیست.

وی با تاکید بر لزوم خروج از وابستگی به رقبا در تامین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز پتروشیمی عنوان کرد: برای دستیابی به این مهم پنج پروژه را تعریف کرده‌ایم که اتصال به خط لوله سراسری اتیلن مهمترین آنهاست.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان با اشاره به گاز فلر مشعل پالایشگاه به عنوان یک ظرفیت یادآور شد: از این گاز می‌توان به عنوان خوراک مورد نیاز پتروشیمی بهره برد لذا برای انجام این فرآیند در قالب یک طرح، نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا دولتی داریم.

این در حالی است که همواره اختلاف پتروشیمی بر سر موضوعاتی مانند تامین خوراک توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته حل و فصل می شد و شرکت های پتروشیمی دغدغه تامین خوراک را نداشتند، اما روند خصوصی سازی در سال های اخیر سبب شده تا اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در دنیا یکی از مهمترین ارگان هاست، سلب شده و قدرت اجرایی آن به شرکتی حمایتی بدل گردد.

ارسال نظر