کد خبر : 2877

تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه خانگیران

پالایشگاه خانگیران با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، وظیفه تامین گاز ۶ استان شمالی کشور را برعهده دارد. مدیر عامل پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد با بیان این مطلب و با اشاره به طرح توسعه این پالایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: با وجود این که از سال ١٣٨٧مجموعه جدیدی به این پالایشگاه اضافه نشده است، در همین حال با انجام اقداماتی مانند تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی ظرفیت تولید پالایشگاه سیر صعودی متناسبی داشته است.

محسن حسنی ادامه داد: ظرفیت تولید پالایشگاه از ١۵.٨ میلیارد متر مکعب در سال ٨٧ به ١٧.١٩ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته رسید. تولید گوگرد نیز از ۵٨٢ هزار تن در سال ١٣٨٧به میزان ۶٢۶ هزار تن در سال ٩١ رسیده است. در ادامه این نشست، حسنی به برخی پروژه‌های پژوهشی در پالایشگاه خانگیران سرخس اشاره کرد و تهیه آسفالت گوگردی را یکی از این پروژه ها برشمرد و گفت: در این پروژه با جایگزینی ۴٠ درصدی گوگرد به جای قیر در آسفالت، کاهش هزینه قابل توجهی ایجاد شده است، بر این اساس در صورت عدم صادرات گوگرد، از این محصول می توان در بخش های دیگر استفاده کرد.

حسنی گفت: نسبت گاز مصرفی پالایشگاه نسبت به گاز خام دریافتی از ۳٫۶ درصد در سال ١٣٨٧ به ٢.٣ درصد در سال ٩١ کاهش یافته و پیش بینی شده است، در سال ٩۴ نیز به ١.۵ درصد برسد. حسنی در پایان گفت: پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با ظرفیت تولید ۵٠ میلیون متر مکعب گاز در روز، تامین گاز شش استان حوزه شمال و شرق کشور شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از استان سمنان را برعهده دارد.

ارسال نظر