کد خبر : 23872

قیمت خوراک باید شناور باشد / بازار پتروشیمی قیمت محور است

gorji2

مدیربازرگانی پتروشیمی مارون گفت: قیمت خوراک پتروشیمی ها باید به صورت شناور تعیین شود.

محمد مهدی صیامیان گرجی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب گفت: به نظر بنده قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی باید به صورت شناور تعیین شود؛ چرا که قیمت محصولات همواره در حال تغییر است، اما تعیین قیمت خوراک به صورت بلندمدت به صنعت پتروشیمی لطمه می زند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد سیاست ها و اراده برای تعیین تکلیف خوراک پتروشیمی ها ضعیف است و از این رو تعیین قیمت خوراک به زودی پایان نمی یابد.

مدیربازرگانی پتروشیمی مارون در ادامه با اشاره به اینکه بازار پلی پروپیلن رو به بهبود است و از این رو حجم معاملات آن افزایش یافته است، تاکید کرد: در زمان رکود و افت قیمت پلی پروپیلن ها، خریدها به شدت کاهش یافته بود و با وجود عرضه ماهانه ۶۰ هزارتن پلی پروپیلن از سوی پتروشیمی مارون در بورس، تنها ۳۰ هزارتن در ماه از آن خریداری شد، اما در حال حاضر که بازار پلی پروپیلن ها اندکی بهبود یافته، اکثر خریداران تلاش می کنند تا این کالاها را خریداری کنند.

به گفته گرجی در حال حاضر بازار محصولات پتروشیمی به بازاری قیمت محور تبدیل شده و مصرف محور نیست، از این رو با تغییر جهت قیمت محصولات، تقاضای خرید نیز افزایش می یابد و این موضوع به اقتصاد کشور صدمه می زند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر خریداران بیش از مصرف خود اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می کنند و به همین دلیل هنوز ما شاهد ثبات خرید در بازار پتروشیمی پس از گذشت سال ها عرضه در بورس نیستیم، به همین دلیل میزان مصرف واقعی خریداران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. از این رو اکثر شرکت های پتروشیمی راغب هستند تا با مشتریان بزرگ خود در چهارچوب مقررات و زیر نظر یک نهاد نظارتی اقدام به ثبت قراردادهای بلندمدت کنند.

به گفته گرجی، مشتریان محصولات پتروشیمی باید به سه دسته تقسیم شوند، مشتری هایی که مصارف بالایی دارند و باید زیر نظر نهادی ناظر با شرکت های پتروشیمی قرارداد ثبت کنند. بعد هم مشتری های متوسط و کوچک که زیر نظر اتحادیه ها و تعاونی های مصرف از بورس، کالاهای خود را خریداری کنند.

مدیربازرگانی پتروشیمی مارون در ادامه افزود: همواره میزان مصرف محصولات پتروشیمی توسط شرکت های بزرگ مشخص می شود، چرا که این گروه عمده مصرف محصولات پتروشیمی را دارا هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت های پتروشیمی ملزم به فروش محصولاتشان در بورس هستند، اما مصرف کنندگان الزامی برای خرید در بورس ندارند و در زمان های حساس اقدام به خرید خارج از بورس می کنند، به همین دلیل با توجه به اینکه همواره سبدهای کالایی پتروشیمی در بورس یکنواخت و مستمر عرضه شده است، اما شاهد بوده ایم که حجم کمی از عرضه ها خریداری شده است و به نظر می رسد که الزام خرید از بورس باید برای مصرف کنندگان نیز عملی شود.

ارسال نظر