کد خبر : 23574

توقف عرضه وکیوم باتوم در بورس / اختلاف بر سر هزینه بارگیری

bitumen-uses

پتروتحلیل- اختلاف بر سر هزینه بارگیری و توزین وکیوم باتوم سبب توقف عرضه این کالا در بورس از ابتدای هفته جاری شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، نامه ارسالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس و همچنین سازمان حمایت که در آن اخذ هزینه بارگیری و توزین از سوی پالایشگاه ها غیرقانونی عنوان شده است، سبب شد تا پالایشگاه ها عرضه های خود را در بورس متوقف کنند.

این در حالی است که به جز پالایشگاه بندرعباس که وکیوم باتوم را از طریق خط لوله ارسال می کند، مابقی پالایشگاه ها در اعتراض به این نامه، عرضه های خود را در هفته جاری و در بورس کنسل کردند.

در حالی هزینه توزین و بارگیری از سوی پالایشگاه ها از خریداران در طول مدت عرضه وکیوم در بورس کالا اخذ شده است که عده ای از کارشناسان این بازار معتقدند؛ هزینه بارگیری و توزین برعهده عرضه کننده است و خریدار نباید نرخی در این خصوص پرداخت کند. این در حالی است که هزینه توزین و بارگیری محموله های وکیوم باتوم به ازای هر کیلو تا ۱۰ تومان محاسبه می شود.

براساس این گزارش، پس از ارسال شکایتی از سوی انجمن قیر اصفهان، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به بورس و سازمان حمایت اخذ هزینه بارگیری و توزین از سوی پالایشگاه ها را تخلف عنوان کرد و خواستار بازگرداندن هزینه های دریافتی به خریداران شد.

میرجلال سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: هزینه بارگیری و توزین برعهده عرضه کننده و فروشنده است و نباید از خریداران اخذ شود، با این حال این موضوع در هفته جاری سبب شده تا پالایشگاه ها عرضه وکیوم باتوم را متوقف کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به شروع فصل مصرف در بازار قیر و عدم عرضه پالایشگاه ها، بیشتر قیرسازها در حال حاضر با مشکل نبود ماده اولیه روبه رو شده اند، از سوی دیگر عدم عرضه تب خرید و افزایش تقاضا را بالا خواهد برد. این در حالی است که بازار قیر روندی متعادل دارد و اگر عدم عرضه ها ادامه دار شود، نگرانی در خصوص رشد قیمت ها نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت نگین گام پارس، متاسفانه پالایشگاه ها الزامی برای عرضه وکیوم باتوم در بورس ندارند و پس از دریافت این نامه حاضر به عرضه در بورس نیستند.

البته در هفته جاری پالایش نفت شیراز ۱۰ هزارتن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۷۰۰ تومان در بورس کالا عرضه کرد که ۵ هزارتن از آن با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.

ارسال نظر