کد خبر : 23038

جزئیات امضای چهار قرارداد جدید با اروپا

پتروتحلیل- اروپایی‌ها برای حضور در بازار پتروشیمی ایران، امتیازهای جدیدی ارائه کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، احمد جزایری، مدیرعامل شرکت شیمیایی صدف عسلویه درباره جزئیات امضای چهار قرارداد جدید صنایع پتروشیمی ایران با شرکت‌های اروپایی گفت: قرارداد مهندسی اصولی، تفصیلی و تدارکات مجتمع پتروشیمی صدف به عنوان اولین طرح تولید ESBR منطقه خاورمیانه با تکنولوژی پلیمری اروپا به صورت مشترک با شرکت ایتالیایی تکنی مونت و یک شرکت ایرانی امضا شد.

مدیرعامل شرکت شیمیایی صدف عسلویه با اشاره به بازگشایی خطوط اعتباری ساخت این مجتمع پتروشیمی، تصریح کرد: پس از بازگشایی منابع مالی، قرارداد مهندسی اصولی با کنسرسیوم مشترک ایرانی و ایتالیایی امضا شد و در نهایت قرارداد تامین دانش فنی هم با شرکت پلیمری اروپا (versalis) امضا شده است.

وی با یادآوری اینکه هدف از طراحی و ساخت مجتمع پتروشیمی صدف تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن محصول کمیاب ESBR است، اظهار داشت: هم اکنون در هیچ یک از کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله قطر و عربستان سعودی امکان تولید محصول پتروشیمی ESBR با رعایت استانداردهای جهانی و زیست محیطی وجود ندارد و با بهره برداری از این مجتمع جدید، ایران به اولین کشور تولیدکننده این محصول در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

جزایری همچنین از امضای دو قرارداد جداگانه طراحی و ساخت تاسیسات فرآیندی این مجتمع پتروشیمی با دو شرکت معتبر سوئیس و ایتالیایی خبر داد و افزود: با احتمال لغو تحریم ها تمامی قراردادها با شرکت‌های معتبر اروپایی امضا شده و حتی برخی از سازندگان اروپایی حاضر به پرداخت امتیازهایی همچون تامین گارانتی، خدمات پس از فروش و اعزام متخصصان در مراحل ساختمان، نصب و راه اندازی تاسیسات فرآورشی این مجتمع پتروشیمی شده اند.

وی با اشاره به حذف برخی از دلالان و واسطه ها به منظور امضای قرارداد مستقیم با شرکت های معتبر اروپایی، تبیین کرد: حذف واسطه ها تاکنون منجر به صرفه جویی ۱۰ تا ۱۲ میلیون یورویی اجرای این طرح پتروشیمیایی شده ضمن آنکه شرکت‌های اروپایی برای حضور در بازار پتروشیمی ایران حاضر به ارائه امتیازهای جدیدی شده اند.

جزایری با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی های ساخت این مجتمع پتروشیمی حذف مشعل ها و افزایش سطح استاندارهای ایمنی در مجتمع است، گفت: این طرح ابتکاری علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و کاهش اتلاف سوخت و انرژی منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در محیط زیست خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت حدود ۱۶ درصدی اجرای این طرح پتروشیمی، تاکید کرد: با بهره برداری از این مجتمع پتروشیمی محصولی به نام لاستیک استایرن بوتادین تولید می شود که می تواند یک تحول بزرگ در صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور به ویژه صنایع لاستیک و تایر به وجود آورد.

جزایری همچنین در خصوص منابع تامین خوراک این مجتمع در دست ساخت پتروشیمی توضیح داد: سالانه حدود ۸۴ هزار تن منومر بوتادین از پتروشیمی جم، ۲۶ هزار تن منومر استایرن از پتروشیمی پارس و همچنین آب، برق و بخار مورد نیاز از پتروشیمی دماوند و مبین تامین خواهد شد.

وی در پایان با یادآوری اینکه در تمامی مراحل ساخت، نصب و راه اندازی این مجتمع جدید پتروشیمی کشور از کالا و تجهیزات چینی استفاده نخواهد شد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود میزان مشارکت شرکت های سازند، پیمانکار و مشاور ایرانی در مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این مجتمع پتروشیمی به ۵۰ درصد برسد.

ارسال نظر