کد خبر : 23032

پیش بینی قیمت های پایه پتروشیمی ها / هیجانات کم رنگ می شود

bourse-

پتروتحلیل- در حالی پیش بینی اکثر معامله گران از افزایش قیمت های پایه برای فردا حکایت دارد که این گروه معتقدند؛ بعید به نظر می رسد خریدهای محصولات پتروشیمی در هفته جاری مانند هفته قبل پررونق باشد.

به گزارش «پتروتحلیل» و به گفته این گروه معاملات هفته گذشته با توجه به آزاد شدن سقف خریدها، احساسی بود و از این رو احتمالا معاملات هفته جاری به فاز تعادل بازگردد.

این در حالی است که قیمت دلار و برخی از محصولات پتروشیمی نیز طی دو هفته اخیر با رشد روبه رو بوده اند و از این رو اطمینان از افزایش قیمت ها را بیشتر کرده است.

در همین حال احتمال دارد پلی اتیلن های سبک فیلم، سنگین تزریقی و سنگین فیلم و «پت» ها با افزایش قیمت در هفته جاری روبه رو شوند، اما احتمال رشد قیمت پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های سبک خطی بسیار اندک است. از سوی دیگر انتظار می رود برخی از محصولات تا محدوده ۲ درصد نیز رشد قیمت داشته باشند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: به نظر می رسد اکثر محصولات پتروشیمی فردا برای عرضه در نیمه نخست مهرماه با رشد قیمت روبه رو شوند، مثلا پلی اتیلن های سبک فیلم و پی وی سی ها احتمالا تا ۲ درصد رشد خواهند داشت و پلی اتیلن های سنگین تزریقی احتمالا با رشد اندک روبه رو شوند. همچنین به نظر می رسد «پت» ها نیز ۳۰ تا ۶۰ تومان رشد قیمت داشته باشند.

به گفته موسوی به احتمال زیاد حجم معاملات در هفته جاری مانند هفته گذشته نخواهد بود و به وضعیت تعادل در بازار پتروشیمی نزدیک شویم.

البته به نظر می رسد هفته گذشته با اعلام خبر خرید تا سقف سالانه شوک به بازار پتروشیمی وارد شد و افزایش قیمت دلار و نرخ جهانی نیز به همراه این موضوع راه را برای خریدهای احساسی معامله گران فراهم کرد.

عوامل تاثیر گذار بر بازار پتروشیمی در آینده

با این حال میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن معتقد است؛ لغو محدودیت خرید ماهانه در رینگ پتروشیمی در هفته گذشته سبب شد تا بازار با شوک مثبت روبه رو شده و حجم معاملات افزایش یابد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکثر معامله گران در هنگام افزایش قیمت ها اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می کنند، حال آنکه در هفته های گذشته که روند قیمت ها نزولی بود، بارها کارشناسان اعلام کردند که زمان مناسبی برای خرید محصولات فراهم شده است، اما متاسفانه اکثر خریداران با تغییر جهت و صعود قیمت ها برای خرید اقدام می کنند.

با این حال در آینده سه عامل قیمت های جهانی، دلار و کاهش محدودیت ها می تواند بر معاملات محصولات پتروشیمی تاثیر گذار باشد، از این رو باید ببینیم در ماه آینده روند قیمت ها چگونه خواهد بود. البته به نظر می رسد اگر قیمت های جهانی روند نزولی داشته باشد، لغو سقف خرید ماهانه تاثیر بر بازار نداشته باشد و اما با افزایش یا ثبات قیمت های جهانی، احتمال لغو این محدودیت سبب می شود تا قیمت ها در یک سطح بماند.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه افزود: در هفته گذشته معاملات محصولات شیمیایی نیز نسبتا رونق داشت، مثلا استایرن منومر که در ماههای اخیر از قیمت ۴ هزار و ۴۰۰ تومان به کف قیمتی ۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید، مورد توجه خریداران قرار گرفت، همچنین منواتیلن گلایکلول و دی اتیلن گلایکول مارون و شازند نیز با افزایش تقاضا نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند و این موضوعات نشان می دهد که لغو سقف خرید ماهانه محصولات محرک خرید در هفته گذشته بوده است.

به گفته باقری، به نظر می رسد دو تیکه کردن عرضه ها بتواند حجم درخواست ها را هنگام خرید محصولات پتروشیمی کاهش داده و به این ترتیب اطمینان از تقسیم محصولاتی همچون «ایکس تری»، «پلی اتیلن سبک خطی»، «پلی اتیلن های سبک فیلم» و «پلی اتیلن های سنگین بادی» که همواره مورد توجه بازاریان است، بین مصرف کنندگان بالا خواهد رفت.

شیمیایی های با اقبال

با این حال در هفته گذشته اسیداستیک فن آوران با ۷۰ تا ۱۱۰ تومان رقابت یکی از محصولات شیمیایی موردتوجه بازار بود، همچنین متانول شیراز نیز در بورس انرژی از ۲۹ تا ۴۷ تومان رقابت را شاهد بود، گر چه متانول زاگرس و فن آوران با قیمت پایه معامله شدند.

جوش شیرین هم ۷۰ تا ۸۰ تن کمتر از هفته قبل تقاضای خرید داشت، اما رقابت قیمت آن تغییر با هفته قبل نداشت. در همین حال توجه به سودکاستیک هم در روزهای گذشته افزایش یافته است. کاهش عرضه های بندرامام و فروش سلف از سوی این پتروشیمی یکی از دلایل افزایش قیمت سودکاستیک در بازار داخل و تا مرز ۵۰۰ تومان عنوان می شود.

ارسال نظر