کد خبر : 22898

معاملات میعانات گازی در بورس انرژی

حجم معاملات میعانات گازی از مرز ۵٠٠ هزار بشکه عبور کرد.

با در نظر گرفتن معاملات روز گذشته، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی، حجم معاملات این کالا در تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از مرز ۵۰۰ هزار بشکه عبور کرد و رکورد جدیدی برای معاملات این کالا به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، معاملات این کالا در بورس انرژی ایران با عرضه و فروش میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام توسط شرکت ملی نفت ایران در دی‌ ۱۳۹۲ آغاز شد.

هم‌اکنون علاوه بر میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، مجتمع گاز پارس جنوبی و پتروشیمی رازی نیز در رینگ داخلی تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی بورس انرژی قابل عرضه است.

شایان ذکر است؛ عرضه میعانات گازی پارس جنوبی به صورت روزانه و با حجم ۶۴۷۵ رینگ داخلی بازار فیزیکی صورت می‌گیرد و بیشترین حجم معامله این کالا (۴۲۳.۸۱۰ بشکه) با ارزش حدود ۷۰۴ میلیارد ریال متعلق به پالایش گاز ایلام است که توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه شده است.

میعانات گازی قابلیت استفاده در مصارف گرمایی، سوخت اتومبیل و صنایع شیمیایی را دارند و در عین حال در مقایسه با نفت خام، آلودگی کمتری ایجاد کرده و به همین دلیل اقبال به استفاده از این نوع سوخت افزایش یافته است.

به طور عمومی، خریداران بالقوه این کالا شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی هستند که با برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت امکان افزایش حجم عرضه این کالا در بورس انرژی وجود دارد.

ارسال نظر