کد خبر : 22575

دلارهای بلوکه شده و فرموسا، افق بازار پی وی سی را تیره کرد

DollarTrash-646x363

پتروتحلیل- فرموسای تایوان امروز قیمت پی وی سی را برای ماه اکتبر تا مرز ۷۶۰ دلار درهر تن سی اف آر بندرعباس کاهش داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که فرموسای تایوان قیمت پی وی سی را در ماه سپتامبر ۷۹۰ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس اعلام کرده بود.

پیشنهاد قیمتی این غول بزرگ تولیدکننده پی وی سی امروز به تاجران برای گرید ۵۷ در مرز ۷۶۰ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس اعلام شد، گفته می شود کل محموله های این تولیدکننده بزرگ در ماه سپتامبر فروخته شده است.

در همین حال پی وی سی امروز با افت قیمت پایه برای عرضه در نیمه دوم شهریور روبه رو شد، به طوری که گرید ۷۰ و ۵۷ به میزان ۱۳۱ تومان، گرید ۶۰ هم ۱۲۵ تومان و گرید ۶۵ هم ۱۱۹ تومان نسبت به دو هفته گذشته افت قیمت داشتند.

البته در بازار داخل مقاومت برای کاهش قیمت ها سبب شد تا پی وی سی به این میزان افت نداشته باشد، اما اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند؛ پس از عرضه های فردای بورس کالا و تحویل پی وی سی در هفته آتی، قیمت ها با کاهش روبه رو شده و به رقم منطقی خود نزدیک خواهد شد. مثلا امروز قیمت پی وی سی جامبو، گرید ۶۵ اروند در بازار داخل ۲ هزار و ۵۸۰ تومان در هر کیلو عنوان شد که به احتمال زیاد در هفته آینده و همین زمان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در این باره به «پتروتحلیل» گفت: به احتمال زیاد فردا نیز پی وی سی با حجم خوبی از فروش روبه رو شود؛ چرا که بازار با کمبود پی وی سی متاثر از فروش محصولات قبلی روبه رو است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر پی وی سی جامبوی اروند نیز به صورت اعتباری فروخته خواهد شد، از این رو به نظر می رسد فروش خوبی داشته باشد، همچنین با توجه به کمبود گرید ۵۷ و ۷۰ نیز به احتمال زیاد این محصولات مورد توجه بازار قرار گرفته و با رقابت خریداران روبه رو شود.

این در حالی است که پتروشیمی اروند در حال حاضر به دلیل مشکلاتی در خصوص بسته بندی، پی وی سی پالت ندارد، پتروشیمی بندرامام هم با مشکلاتی در خط تولید گرید ۶۵ روبه رو شده است، البته فردا ۹۹۰ تن پی وی سی گرید ۶۵ از سوی پتروشیمی بندرامام عرضه می شود که ذخیره انبار این مجتمع است، گفته می شود تحویل بار از سوی پتروشیمی بندرامام با احتیاط بیشتری در روزهای اخیر انجام شده است. برخی از آگاهان بازار احتمال می دهند خط تولید گرید ۶۵ در پتروشیمی بندرامام پس از دو هفته دوباره به مدار تولید بازگردد.

در همین حال برخی از آگاهان بازار به حجم ۱۷ تا ۱۸ هزارتنی پی وی سی در انبار مجتمع های پتروشیمی غدیر و اروند اشاره می کنند و می گویند: به نظر می رسد این شرکت ها با توجه به کاهش قیمت تولیدکنندگان عمده ای نظیر فرموسا در آینده ای نزدیک مجبور به تعدیل قیمت ها در بازارهای صادراتی و داخلی شوند.

این در حالی است که احتمال آزاد شدن دلارهای بلوکه شده نفتی یکی از دلایلی است که نگرانی در خصوص افت قیمت دلار را در بازار سبب شده و از این رو چشم انداز مثبتی در بازار پی وی سی پیش روی بازیگران نیست.

ارسال نظر