کد خبر : 22498

کاهش قیمت پی وی سی در سپتامبر ادامه دار است

کاهش قیمت پی وی سی در سپتامبر ادامه دار است

پتروتحلیل- در ترکیه سقوط مداوم قیمت ها در صنایع بالا دستی، فعالیت اندک در میان صحنۀ سیاسی غبارآلود در این کشور و توسعۀ شکنندۀ اقتصاد جهانی، جو بازار پی وی سی را طوری رقم زده که پیش بینی می شود قیمت این ماده در ماه سپتامبر باز هم با کاهش مواجه شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق گزارشات پیش از قراردادهای ابتدایی اتیلن در اروپا که با ۹۰ یورو کاهش در هر تن بسته شدند، پی وی سی کا ۶۷ وارداتی از اروپا، با ۱۰ دلار کاهش نسبت به هفته قبل در ترکیه با سیستم فروش CIF و معاف از مالیات بین ۸۷۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن معامله شد.

حتی قبل از مشخص شدن قیمت مونومر یکی از معامله کنندگان نظر خود برای فروش محموله های اروپایی را تا میزان ۸۵۰ دلار در هر تن اعلام کرده بود. قیمت پی وی سی کا۶۷ وارداتی از مکزیک با سیستم فروش CIF و بدون هزینه گمرک ۸۸۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

در همین حال، پیشنهادها برای خرید پی وی سی کا۶۷ وارداتی از آمریکا به صورت سی اف آر و مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی و ۱۸/۸۱ درصد عوارض ضد قیمت شکنی در ترکیه و پس از شکستن قیمت ۸۰۰ دلار در هر تن پایین آمده و با کاهش ۳ تا ۳۰ دلاری در هفته های اخیر به ۷۸۵ تا ۸۰۰ دلار رسیده است. طبق گفتۀ یکی از تولیدکنندگان رقمِ کف این بازه برای معاملاتی بوده است که قرار داد آنها بسته شده اند.

براساس این گزارش، در دیگر منابع بازار واردات، پی وی سی کا۶۷ از کرۀ جنوبی با سیستم فروش CIF و مشمول ۳/۲ درصد عوارض گمرکی بدون تغییر محسوس بین ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن باقی ماند. پی وی سی کا۶۷ از برزیل مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی با کاهش ۱۰ دلاری بین ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار در هر تن در بازار ترکیه معامله شد و قیمت پی وی سی کا۶۷ متعلق به توزیع کنندگان همراه با مالیات بر ارزش افزوده با کاهش ۱۵ تا ۲۰ دلاری بین ۱۱۰۰ تا ۱۱۳۵ دلار در هر تن بود.

یکی از سازندگان ذکر کرد: «در حال حاضر که قیمت نفت خام و اتیلن بطور قابل توجهی کاهش یافته است کاهش قیمت پی وی سی در ماه سپتامبر نیز ادامه خواهد داشت. فروش محصولات نهایی ما نه در بازار داخلی و نه در بازار صادرات وضعیت خوبی ندارد».

معامله کنندگان موافقند در حال حاضر که هزینه اتیلن در آسیا، اروپا و ایالات متحده سقوط کرده است. چشم انداز ماه سپتامبر بطور واضحی احتمال کاهش قیمت برای پی وی سی را نشان می دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پایین رفتن قیمت اتیلن اروپا مسیر را برای رقابت بیشتر محموله های پی وی سی در این منطقه هموار می کند. پیشنهادهای خرید پی وی سی کا۶۷ وادراتی از ایالات متحده، در مصر کاهش یافته و به ۷۷۰ تا ۷۸۰ دلار در هر تن رسیده است که احتمال کاهش بیشتر قیمت این کالا را تقویت می کند. بعلاوه اخیراً قیمت متوسط هفتگی اتیلن در بازار نقدی در ایالات متحده به پایین ترین حد خود در ۶ سال اخیر رسید.

در این میان که قیمت اتیلن در کره جنوبی به صورت FOB به ۸۵۰ دلار رسید. در آسیا یک شرکت تایوانی بزرگ در عرضه مواد پتروشیمی قیمت پی وی سی خود برای ماه سپتامبر را در مجموع با کاهش ۸۰ دلار در هر تن اعلام کرد. در این میان دو تَن از معامله کنندگان با اظهار تأسف بیان کردند: «ما نگرانیم که پی وی سیِ چینی با قیمت های جذابی وارد بازار ترکیه شوند».

ارسال نظر