کد خبر : 22563

آثار کاهش رشد اقتصادی چین بر بازار پلیمرهای ایرانی

shutterstock_77410501

پتروتحلیل- نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر گفت: آثار کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین افت واردات این کشور تا مرز ۲ هزارمیلیارد دلار بر بازار پلیمرها کاملا مشهود است.

محمود مجیب، در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: علاوه بر کاهش رشد اقتصادی چین، ظرفیت تولید اتیلن در چین نیز با توجه به تبدیل متانول به الفین (MTO) افزایش یافته و تولید پلی اتیلن ها نیز تحت تاثیر آن واقع شده است.

وی در ادامه افزود: در همین حال با توجه به توسعه کانال پاناما، کشتی های بزرگ اتان بر نیز با قیمت هایی ارزان تر اقدام به حمل اتان به چین می کنند، به همین دلیل چین به تولیدکننده ای بزرگ در بازار پیلمرها تبدیل شده و از این رو عمده تولیدات پلیمری که روانه بازار چین می شد، کاهش چشمگیری داشته است.

نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر در ادامه با اشاره به اینکه پتروشیمی ها باید به دنبال فعال کردن تقاضا در بازار داخل باشند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر صنعت پتروشیمی با ظرفیت های خالی روبه رو است و تحریک تقاضا می تواند سبب تحریک مصرف در بازار محصولات پتروشیمی شود، اما کاهش قیمت ها تاثیری مقطعی بر بازار پتروشیمی دارد؛ چرا که عمده ترین مشکل صنایع پایین دست پتروشیمی ها در حال حاضر کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش های پایین و نداشتن بازار مصرف است.

وی با اشاره به اینکه شرکت های تولیدکننده در حال حاضر با حجم پایین سرمایه در گردش روبه رو هستند، افزود: ورود بانک ها درحال حاضر برای افزایش سرمایه این بخش می تواند، به کاهش رکود در صنعت پتروشیمی کمک کند، مثلا در حال حاضر ظرفیت تولیدکنندگان پایپ به میزان ۵۰ درصد خالی است، اما این گروه قادر به خرید بیشتری نیستند؛ چرا که دولت در خصوص پروژه های وزارت نیرو و جهادسازندگی هنوز به تولیدکنندگان بدهی دارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز با عدم نقدینگی روبه رو هستند. از این رو ضروری است که سیستم بانکی با اعطای اعتبارات اسنادی که قبل از موعد مقرر قابل نقدکردن باشد و همچنین صدور ضمانت نامه های بانکی به کمک صنایع پایین دست بیاید.

نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر در ادامه با اشاره به اینکه برای کمک به صنایع پایین دست پتروشیمی ها جلسه ای در هفتم شهریورماه با حضور نمایندگان بورس کالا و برخی از پتروشیمی ها برگزار شد، گفت: این جلسه برای پوشش ریسک و تامین مالی پروژه ها، گسترش سیستم اطلاعاتی، شفافیت معاملات و توسعه بازارهای مالی برگزار شد، از سوی دیگر در این جلسه در خصوص روش های مناسب فروش های سلف و مدت دار نیز بحث و گفت و گو شد که به نظر بنده با توجه به اینکه ورود به بازار سفته بازی برای پتروشیمی ها خطرناک است، نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

ارسال نظر