کد خبر : 22399

دورنمای بازار ترکیه / سقوط پلی پروپیلن ها در ماه سپتامبر ادامه می یابد

images11

پتروتحلیل- پلی پروپیلن در ترکیه نیز همچون بازارهای جهانی شاهد کاهش قیمت بود. سقوط صنایع بالا دستی با کاهش قابل توجه قیمت در بازار پلی پروپیلن، گفتگوها درباره محدودسازی عرضۀ این ماده را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه کنندگان عربستانی در تجربۀ سقوط چشمگیر پیشنهادهای خرید هوموپلیمر پلی پروپیلن برای فروش در ماه سپتامبر پیشگام بودند. پیشنهادها برای خرید پلی پروپیلن گرید رافیا با ۳۰ تا ۷۰ دلار کاهش بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن با سیستم فروش CIF بود و همچنین پیشنهادها برای خرید پلی پروپیلن گرید الیاف با ۹۰ تا ۱۰۰ دلار کاهش بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن با سیستم فروش CPT و این قیمت ها مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی نیز می شود.

در این هفته پیشنهادها برای خرید پلی پروپیلن گرید رافیا در هند با ۵۰ تا ۷۰ دلار کاهش بعلاوه ۳ درصد هزینه عوارض در بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن بود.

قیمت پلی پروپیلن گرید الیاف در ایران با ۴۰ تا ۵۰ دلار کاهش نسبت به دو هفته قبل با ۶/۵ درصد عوارض و سیستم فروش CPT بین ۱۰۹۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن قرار گرفت.

در همین حال شرکت پتروشیمی پتکیم ترکیه در روز دوشنبه قیمت ها را ۲۰ دلار در هر تن کاهش داد در حالیکه پلی پروپیلن گرید رافیا در این منطقه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ دلاری بصورت هفتگی با احتساب ارزش افزوده تا میزان ۱۴۰۰ تا ۱۴۷۰ دلار در هر تن کاهش یافت. این روزها پلی پروپیلن گرید رافیا در ترکمنستان بازار را تغذیه می کند در حالیکه عرضۀ این ماده از منابع دیگر کم شده است.

یکی از خریداران اینچنین می گوید: «ما پیشنهاد بسیار جذابی را از طرف عربستان سعودی برای تحویل در اوائل ماه اکتبر دریافت کرده ایم اما منطقی نیست که برای این مدت طولانی سرمایه گذاری کنیم». برخی از خریداران دیگر از تقاضای کم مصرف کنندگان نهایی یا کاهش صادرات شکایت می کنند اگرچه موافقند که عرضه فوری مواد محدود شده است.

دورنمای ماه آینده، کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا پیشنهادهای غالب در چین بر این مسئله دلالت دارد که پیشنهادهای خرید پلی پروپیلن عربستان سعودی و هند هنوز برای کاهش قیمت جا دارند. هزینه تولید در آسیا و اروپا بر این توقعات از کاهش بیشتر قیمت صحه می گذارد، زیرا با توجه به رسیدن قیمت انرژی به پایین تر حد خود در ۶ سال اخیر قراردادهای پروپیلن و نفتا پایین تر از سر حد جدید خود بوده اند.

با توجه به کاهش ۱۱۰ یورویی قیمت پروپیلن در هر تن در اروپا، پیشنهادهای خرید جدید در اروپا سقوط خواهند کرد. در این میان، کاهش عرضه ممکن است تا حدودی فشار برای کاهش قیمت را در این بازار خنثی نماید. با این وجود معامله کنندگان تصور می کنند پایین آمدن هزینه مونومر ممکن است موجب کاهش قیمت از طرف تولیدکنندگان این منطقه شود.

ارسال نظر