کد خبر : 19087

افزایش سود سالانه پالایشگاه کرمانشاه

سرمایه گذاری ۴۴۶,۵ میلیون دلاری به منظور اجرای طرح جامع در پالایشگاه کرمانشاه، این شرکت را با سود سالانه ١٠٠ میلیون دلار و ضریب برداشت ٢٢.۴ روبرو می کند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه در گفتگو با شانا با بیان این که این میزان سود و ضریب برداشت در سال، رقم قابل قبولی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت محسوب می شود، جزئیات طرح جامع افزایش ظرفیت ۴٠ هزار بشکه ای این شرکت را برمبنای کاهش ۵ درصدی تولید نفت کوره تشریح کرد.

صیدمحمد جمشیدی با بیان این که این افزایش ظرفیت با هدف تولید سوخت باکیفیت و کاهش تولید نفت کوره به میزان ۵ درصد حجمی انجام خواهد شد، گفت: یکی از بخشهای این طرح، احداث واحد ایزومریزاسیون به منظور افزایش اکتان بنزین بدون افزایش میزان آروماتیکی و همچنین کاهش مقدار بنزن در بنزین تولیدی است.

وی هزینه برآورد شده برای احداث واحد ایزومریزاسیون را ١۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: همچنین به منظور افزایش ظرفیت واحد تا ۴٠ هزار بشکه در روز نیاز به ۶ میلیون دلار دیگر نیز هست.

جمشیدی از واحد بازیافت گوگرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون دلار به عنوان یکی دیگر از بخشهای این طرح نام برد و اظهار کرد: افزایش ظرفیت واحد پلت فرمیت تا ۵ هزار بشکه در روز و همچنین افزایش ظرفیت اسپلیتر پلت فرمیت تا ۴ هزار بشکه در روز هم به ١٨ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه به احداث واحد تصفیه گازوییل به منظور کاهش میزان گوگرد تا زیر ppm ۵٠ نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیت این واحد ۶ هزار و ۶٧٠ بشکه در روز است و مبلغ ۴٠ میلیون دلار سرمایه برای ساخت آن پیش بینی شده است.

به گفته وی، احداث واحد RFCC با ظرفیت ٢٠ هزار و ٨٠٠ بشکه در روز و مبلغ ١۵٠ میلیون دلار، احداث واحد آمین با ظرفیت ١٠ تن در ساعت و مبلغ ۶ میلیون دلار، احداث واحد گوگردسازی با ظرفیت ٢ تن در ساعت و مبلغ ۴٠ میلیون دلار، احداث واحد تولید هیدروژن به میزان ١,۴ تن در ساعت و مبلغ ٢۵ میلیون دلار، احداث استرپیر آب ترش به ظرفیت ۴٠ تن در ساعت و مبلغ ١٠ میلیون دلار و واحد بنزن زدایی از هگزان به ظرفیت ٣٨٠ بشکه در روز و ١.۵ میلیون دلار سرمایه از دیگر بخشهای این طرح جامع در حوزه واحدهای پالایشی محسوب می شود.

وی جمع کل سرمایه گذاری واحدهای پالایشی را ٣۴١,۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: همچنین سرمایه ١٠۵ میلیون دلار نیز در بخش واحدهای یوتیلیتی و جانبی پیش بینی شده است.

وی با بیان این که برای افزایش امکانات یوتیلیتی به ٨٠ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است، افزود: همچنین تاسیسات جانبی نیز به ٢۵ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

به گفته جمشیدی طرحهای بهینه سازی انرژی نیز در این طرح جامع گنجانده شده است که اعلام خواهد شد.

ارسال نظر