کد خبر : 17637

تصمیمات جدید برای پتروشیمی ها

forosh

پتروتحلیل- بازار محصولات پتروشیمی امروز باز هم تحت تاثیر اعلام قیمت های پایه برای ابتدای ماه خرداد بود، به طوری که قیمت برخی از کالاها با توجه به شایعات با رشد قیمت همراه شد.

به گزارش «پتروتحلیل» در ماههای گذشته همواره در ابتدا و اواسط ماه، بازار پتروشیمی با التهاب اعلام قیمت ها همراه بوده است؛ چرا که همواره مجتمع های عرضه کننده با توجه به رشد قیمت ها ترجیح می دهند پس از اعلام قیمت های پایه اقدام به عرضه در بورس کالا کنند، در مقابل مصرف کننده ها هم همیشه از این موضوع شاکی هستند که چرا مجتمع هایی که در روز دوشنبه عرضه دارند با زمزمه اعلام قیمت های پایه از عرضه سرباز می زنند و بازار را با التهاب و رشد قیمت ها مواجه می کنند. سوالی که مجتمع های پتروشیمی علاقه ای به پاسخ دادن به آن ندارند.

با این حال در ماههای گذشته که اعلام قیمت ها به صورت دو هفته ای انجام شده و روند بازار جهانی نیز مثبت بوده، این موضوع در بازار محصولات پتروشیمی بیش از موضوعات دیگر التهاب زا بوده است.

این در حالی است که امروز بازار پتروشیمی از ابتدای صبح تا ظهر با کمبود نقدینگی و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی همراه بود، اما از ظهر به بعد که خبرهایی در خصوص اعلام قیمت های پایه مطرح شد، بازار به سمت افزایش قیمت ها چرخش کرد و فروشندگانی که صبح حاضر به فروش محصولات خود بودند، ترجیح دادند در انتظار اعلام قیمت های پایه باقی بمانند و ریسک نکنند.

البته برخی از معامله گران هم به احتمال تغییر روز اعلام قیمت های پایه اشاره کرده و می گویند: شایعه تغییر روز اعلام قیمت های پایه در بازار شنیده می شود، این در حالی است که همواره مجتمع های پتروشیمی به زمان اعلام قیمت های پایه معترض بوده و بعضا عرضه های خود را به روزهای بعد از اعلام قیمت های پایه منتقل کرده و یا حجم عرضه های خود را کاهش داده اند و یا کالاهایی را عرضه کرده اند که همواره تقاضای پایینی داشته اند.

برخی از آگاهان بازار در این روز هم به عدم عرضه برخی از پتروشیمی ها اشاره کردند که همواره کالاهای خود را در روز دوشنبه عرضه می کردند، اما با توجه به اعلام قیمت ها در هفته جاری از عرضه محصولاتشان سر باز زدند. گرچه گفته می شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی احتمالا قیمت های این هفته را در روز سی ام ماه منتشر کند، اما به نظر می رسد که اعلام قیمت ها پیش از عرضه های روز سه شبنه رخ دهد.

از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار هم می گویند: تصمیمات جدیدی در خصوص اعلام قیمت های پایه گرفته شده است و احتمال دارد از این پس قیمت ها هر دو هفته یک بار در روز دوشنبه اعلام شود.

این در حالی است که برخی از مجتمع هایی که در روز دوشنبه عرضه داشتند در گفت و گو با پتروتحلیل اعلام کردند که در لیست عرضه روز دوشنبه، پتروشیمی های دیگر هم حضور نداشتند، از این رو حاضر به عرضه محصولاتشان نشده اند.

ارسال نظر