کد خبر : 16890

فروش «سه‌روزه و حواله‌ای» پتروشیمی‌ها

forosh

پتروتحلیل- پس از افزایش قیمت های پایه و خریدهای روز گذشته بورسی، امروز بازار محصولات پتروشیمی روندی نزولی داشت، به طوری که اکثر فروشندگان محصولات خود را با قیمت هایی پایین تر از روز گذشته و به صورت نقدی، یا سه روزه و یا حواله ای پیشنهاد دادند.

به گزارش «پتروتحلیل» اغلب فروشندگان در این روز با توجه به خریدهای کلان خود و نیاز شدید به نقدینگی از سودهای احتمالی در روزهای آینده صرفنظر کرده و محصولات ذخیره خود را با قیمت هایی پایین تر به خریداران عرضه کردند، البته بازار این موضوع سبب رونق مبادلات نشد و بیشتر خریداران نیز ترجیح دادند تا به کف رسیدن قیمت های پیشنهادی صبر پیشه کنند، این در حالی است که احتمال می رود تا تسویه بارهای خریداری شده، روند بازار همچنان نزولی باشد.

از این رو در این روز پلی پروپیلن های Z30S و C30S به ترتیب با قیمت های ۵ هزار و ۳۰ و ۵ هزار و ۱۸۰ تومان به صورت نقدی و ۵ هزار و ۱۰۰ و ۵ هزار و ۲۰۰ تومان به صورت سه روزه توسط فروشندگان به خریداران پیشنهاد شدند. همچنین پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ هم به صورت نقدی ۴ هزار و ۷۵۰ و به صورت سه روزه ۴ هزار و ۸۵۰ توسط معامله گران پیشنهاد شد. از سوی دیگر پلی اتیلن سبک ۲۱۰۲ هم به صورت نقدی با قیمت ۴ هزار و ۹۸۰ تومان و سه روزه با نرخ ۴ هزار و ۹۵۰ و به صورت حواله با نرخ ۴ هزار و ۹۰۰ تومان توسط فروشندگان در بازار داخل اعلام شد.

گفته می شود خریدارانی که در یکی دو هفته اخیر اقدام به معاملات کلان کرده و با نقدینگی های پایینی روبه رو هستند برای تسویه خریدهای خود نیازمند پول هستند و به همین دلیل ترجیح می دهند از حاشیه سودهای پایین تری استفاده کرده و از جریمه های احتمالی رهایی یابند.

از این رو بازار امروز محصولات پتروشیمی با افت اکثر محصولات روبه رو بود و تنها محصولاتی مانند ABS که در هفته های اخیر با عدم استقبال معامله گران روبه رو بود، با افزایش قیمت روبه رو شد، برخی از معامله گران خبرهایی در خصوص رشد قیمت آن را یکی از دلایل رشد قیمت ABS در بازار داخل عنوان کردند. در این روز علاوه بر ABS، «پت» ها هم با افزایش قیمت روبه رو بودند. البته وضعیت بازار «ایکس تری» هم در حال حاضر همچنان آشفته تر از روزهای قبل شده است؛ چرا که تعداد محدودی از فروشندگان این کالا را در اختیار دارند و از فرصت مغتنم استفاده کرده و نرخ های بالایی برای کالای خود پیشنهاد می دهند، به طوری که در روز گذشته قیمت های ۶ هزار و ۷۰۰ تومان هم از بازار محصولات پتروشیمی به گوش می رسید. هر چند برخی از فروشندگان این رقم ها را نادرست اعلام کردند، اما واقعیت این است که «ایکس تری» در بازار داخل به گوهری نایاب بدل شده است.

البته تعداد زیادی از فعالان بازار پتروشیمی، معتقدند با توجه به اینکه تولید در سطح پایینی قرار دارد، بازار با عدم کشش در افزایش قیمت ها روبه رو است.

ارسال نظر