کد خبر : 15413

سد «سیمانی» بورس در مقابل حملات هسته ای «سنا»

bours4

پتروتحلیل- شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات چهارشنبه ۲۶ فروردین با ۳۸۶ واحد کاهش به ۶۸ هزار و ۷۹ واحد رسید. مخابرات ایران با ۱۱۱ واحد کاهش بیشترین تاثیر در کاهش شاخص کل را داشت و نماد حکشتی با ۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در خصوص افت شاخص باید گفت که فشار فروش در گروه هایی بود که در طی هفته گذشته رشد بیشتری داشتند و تقاضا در گروه هایی مانند انبوه سازی و سیمان در بازار امروز به حداکثر رسید. در گروه سیمان بحث افزایش نرخ مطرح شد و در گروه انبوه سازی نیز معاملات به صورت کانالیزه به سمت مثبت شدن رفت. اما شرکتهای بزرگ بورسی در گروه هایی نظیر بانک ، خودرو ، پالایش و پتروشیمی اکثرا در منفی معامله شدند. به همین خاطر نیز شاخص کل افت محسوسی را تجربه کرد.

دیروز گفتیم که احتمال دارد کمیته روابط خارجی سنا با طرح موسوم به قانون نظارت بر توافق هسته ای موافقت کند و اتفاقا این اتفاق نیز رخ داد. نکته مثبت اما در اینجا عدم موافقت و تصویب دو متمم این قانون یعنی عدم حمایت از تروریسم و به رسمیت شناختن اسرائیل بود. خوشبختانه این دو متمم پس از رای گیری به تصویب نرسیدند و فقط قرار شد رییس جمهور امریکا هر ۹۰ روز یکبار گزارش همخوانی اعمال ایران با توفقات هسته ای را به کنگره گزارش دهد. به علاوه رئیس جمهور طبق این قانون نمی تواند تا سی روز تحریم های ایران را لغو کند و بحث هسته ای نیاز به دوره ۵۲ روزه برای بررسی خواهد داشت و رئیس جمهور می تواند به هر دلیلی تصمیم کنگره را طی دوازده روز مهلتش وتو کند و در آخر هم اعضای کنگره در ۱۰ روز می توانند با جمع آوری دو سوم آراء حق وتوی رئیس جمهور را از وی سلب کنند. عدم تصویب دو متمم این قانون امری مثبت بود و توقع میرفت که بازار نیز آن را مثبت قلمداد کند اما به نظر می رسید که بازار وزن زیادی به این خبر نداد.

با وجود ادعای مسئولان اقتصادی کشور مبنی بر خروج از رکود و رشد اقتصادی در امسال ، نمی توان به شکلی ملموس این رشد را لمس کرد. بازار مسکن و ساخت وساز هنوز هم در رکود و کسادی به سر می برد و بدون فاز اصلاحی دیگر انتظار خروج از این رکود وجود ندارد و قدرت خرید مردم هنوز هم پایین است. سود بانکی باید در حد قابل توجهی اصلاح شود تا تولید قابل توجیه اقتصادی باشد. کاهش قیمت نفت، مشکلات ناشی از فروش آن و در نتیجه کاهش بودجه عمرانی همگی عواملی ملموس تر از آمارهای دولتند. کاهش قیمت های جهانی فلزات و مواد معدنی و همچنین نبود تقاضا در بازار فولاد و سیمان نیز شواهدی دیگر هستند که از بعد اقتصاد کلان به ما نشان می دهد، پارامترها هنوز بر وفق مراد بازار نیست. اما همان طوری که گفته بودیم، نقدینگی بازار حتی با افت چند روزه ای که در این هفته داشت برای بورس خوب است و می تواند نوید بخش تعادل تا زمان حصول توافق نهایی باشد.از سوی دیگر تعدیل سود بانک ها هم می تواند به عنوان عامل محرک دیگری در طی روزهای آینده مطرح شود.

این گزارش حاکی است، امروز در گروه محصولات شیمیایی پرحجم ترین نمادها شازند ، پترول ، تاپیکو ، پلی اکریل ، پارسان و پاکسان بودند و به استثنای پترول همگی در قیمت های مثبت بسته شدند. شازند امروز در قیمت های متعادل ۶۳۷ بسته شد. تاپیکو در گزارش عملکرد ۹ ماهه خود زیان دو تومانی محقق کرده و در پیش بینی سال مالی ۹۴، سود ۶۹ تومانی را اعلام کرده که تنها دو ریال با پیش بینی قبلی متفاوت است. شرکت در حال آماده سازی هلدینگ سلولزی و پتروشیمی غدیر برای فروش می باشد. این شرکت برای سال ۹۴ نیز تقسیم سود ۴۰ تومانی را پیش بینی نموده است. وپترو هم که در ۱۷۱ تومان معامله شد در اولین پیش بینی سال ۹۵ خود سودش را ۱۱ تومان اعلام کرده که در مقایسه با سال ۹۴ ، ۲۷ درصد کاهش داشته است. شرکت سود تلفیقی سال ۹۵ را نیز با ۱۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴، عددی معادل ۲۰ تومان اعلام کرده است؛ علت این امر نیز کاهش اندک سود سرمایه گذاری، افزایش ۲۰ درصدی هزینه های عمومی و اداری و کاهش سود تسعیر ارز اعلام شده است. شرکت گلتاش نیز طی اطلاعیه ای در خصوص تعدیل ( کاهش ) بالای ۲۰درصد برآورد EPS برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۴ اعلام کرد که با توجه به بررسی های انجام شده و طرح موضوع در هیات مدیره شرکت ، تعدیل پیش بینی فوق حدود ۱۰درصد می باشد که این امری مثبت برای بازگشایی این سهم است. در نمودار هفتگی شاخص گروه پتروشیمی با میانگین ۲۱ هفته برخورد کرده است اما حجم و قدرت چندانی در سهام این گروه به جز یکی دو مورد مشاهده نمی شود. شاخص مک دی، آرام آرام در حال رساندن خود از زیر صفر به صفر است که این می تواند نوید حرکات بهتر در این گروه در بازه بلند مدت را بدهد.

در گروه محصولات نفتی «ونفت» به سرعت در حال حرکت به سمت اهداف ۳۲۳ و ۳۴۸ تومانی است. این سهم امروز دو میلیون و سیصد هزار برگ سهم معامله شد و با تشکیل صف خرید ۱۲ میلیونی به کار خود پایان داد. این سهم یک الگوی مثلث صعودی تشکیل داده و فعلا پیشنهاد به نگهداری است؛ از جنبه بنیادی نیز در خبرها شنیده می شود که شرکت در حال اخذ وام ۱۲۰ میلیون یورویی برای پروژه قشم خود می باشد. به گفته مدیر عامل این شرکت پیشرفت فیزیکی این پروژه تا کنون ۲۸ درصد بوده و قرار است تا یک سال این پروژه به ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن برسد. بنابراین در شرایط کنونی اوضاع روانی حول سهم نیز مناسب است. شبندر امروز هفت میلیون و پانصد هزار سهم معامله شده و با صف فروش بسته شد. سهم های دیگر این گروه نیز شروع به اصلاح کرده اند و به استثنای شپنا و شتران همگی در حال برگشت قیمتی هستند.

ارسال نظر