کد خبر : 14580

کشف عادلانه قیمت کالاهای وارداتی در بورس کالا

panahian

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران امروز در نشستی در تالار صادراتی جزیره کیش به تشریح عملکرد و برنامه های سال ۹۴ بورس کالا پرداخت.

به گزارش پتروتحلیل، در این نشست حسین پناهیان، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه ارزش معاملات این بورس تا کنون ۱۶۳۱ هزار میلیارد ریال بوده گفت: در تالار صادراتی بورس کالا بیش از ۴٫۹ میلیون تن کالا ارائه شده است و ارزش معاملات در تالار صادراتی بورس کالا ۳۹ هزار میلیارد ریال یعنی ۱۱ درصد ارزش معاملات این بورس بوده است.

وی همچنین از کاهش ۷ درصدی ارزش معاملات بورس کالا در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۵ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بوده و امسال به ۵۲ هزار میلیارد ریال رسیده که این کاهش ناشی از کاهش قراردادهای آتی بوده است. این امر هم از ثبات نرخ ارز ناشی می‌شود که در شرایط ثبات برای برخی از معامله‌گران جذابیت کمتری دارد.

وی از راه‌اندازی قراردادهای آتی یک روزه در سررسیدهای کوتاه مدت در آینده خبر داد و گفت: کمیته فقهی بورس قرارداد اختیار فروش (آپشن) روی کالاها را مجاز دانسته اما این قرارداد بر روی معاملات غیر کالایی را مجاز ندانسته است.

پناهیان همچنین گفت:‌گردش مالی قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس کالا ۸۳۴ هزار میلیارد ریال و معاملات ثانویه این ابزار هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالا در ادامه به اولویت های بورس کالا در سال آینده اشاره کرد و گفت: توسعه معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد به منظور تامین مالی بنگاه های تولیدی از مهم‌ترین هدف گذاری بورس کالا در سال آینده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه قراردادهای آتی ، قرار است قراردادهای آتی یک روزه راه اندازی شود و همچنین سررسید کوتاه مدت توسعه یافته و گسترش زمان معاملات و معامله در روزهای جمعه برای برخی قراردادها صورت گیرد.

پناهیان به راه اندازی اختیار معامله اشاره کردو گفت: اختیار معامله به دو صورت اختیار روی قرارداد آتی و اختیار روی کالا تقسیم می‌شود که کمیته فقهی اجازه انتشار آپشن روی قرارداد آتی را نداده و به همین منظور قرار است در سال آینده اختیار کالایی در بورس کالا به عنوان یک ابزار مدرن مالی در بازار مشتقه راه اندازی شود.

پناهیان همچنین این خبر را اعلام کرد که با همکاری اتحادیه بین‌المللی بین بورسی IEU به زودی قیمت برخی از کالاها هم در تابلوی بورس کالای ایران و هم در تابلوی اتحادیه بین‌بورسی قرار خواهد گرفت و در مورد کالاهای صادراتی امکان معاملات بین‌المللی وجود خواهد داشت. مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی طبق زمانبندی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی با بورس کالای ایران همکاری خواهد کرد.

مدیر عامل بورس کالای ایران در خبر دیگری اعلام کرد از سال ۹۴ قبض انبار به عنوان یک ورقه بهادار در بورس اوراق بهادار قابل معامله خواهد بود.

کشف عادلانه قیمت کالاهای وارداتی

مدیرعامل بورس کالا با بیان حجم واردات فلزات مانند فولاد و شمش و محصولات نفتی و کشاورزی به کشور تاکید کرد: مهم ترین عارضه و دغدغه‌ای که در مورد این کالاها در کشور وجود دارد، این است که کالاهای وارداتی هیچ شفافیتی از نظر قیمتی ندارد. این عدم شفافیت باعث می‌شود رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و کالاهای خارجی در شرایط نابرابر انجام پذیرد و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را از بعد قیمت نهایی محصولات از دست بدهند؛ به همین منظور بورس کالای ایران بسترهای لازم را برای کشف شفاف و عادلانه قیمت محصولات وارداتی و هماهنگ‌سازی آن با کالاهای تولید داخلی فراهم کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم که پذیرش محصولات وارداتی در بورس کالای ایران منجر به ارتقای کیفیت محصولات مشابه تولید داخل خواهد شد. هم اکنون در بخش کشاورزی امکان پذیرش و عرضه ۱۷ نوع محصول داخلی و خارجی مهیاست و با هماهنگی‌های انجام شده در صورت نیاز، واردات صنایع فولادی و فلزی نیز در بازار بورس کالا انجام خواهد گرفت.

ورود مشتریان خُرد به بورس کالا

پناهیان گفت: بورس کالا با توجه به سیاست‌ها و اولویت های خود و به منظور جذب و پذیرش مشتریان کوچک، در سال جاری طرحی مبنی بر خرید و فروش مشتریان حقیقی و حقوقی کوچک از بورس کالای ایران را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه داد که خوشبختانه مورد موافقت گرفت. براساس این طرح مشتریان خُرد حقیقی و حقوقی می‌توانند محصولات فولادی، کشاورزی، پتروشیمی و فرآوردهای پایین دستی نفت و سایر محصولات قابل معامله در بورس کالا را مستقیما خریداری کنند. همچنین این امکان برای عرضه کنندگان کوچک نیز فراهم شده تا به عرضه محصولات خود در یکی از بازارهای اصلی یا فرعی بورس کالا با توجه به شرایط بازار اقدام نمایند.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص وضعیت بورس کالای ایران در سال ۹۴ اظهارداشت: با توجه به اینکه بورس کالای ایران آیینه تمام نمای بخش واقعی و کالایی کشور می‌باشد از اینرو حجم معاملات بورس در درجه نخست به شرایط کلی اقتصادی کشور وابسته است. برای سال آینده مطابق سند بودجه دولت، نرخ رشد دو و نیم درصدی پیش‌بینی شده است بنابراین درصورت تحقق این نرخ در بخش‌های مولد کشور باید شاهد گسترش معاملات بورس کالا باشیم. بودجه عمرانی سال آینده دولت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر حجم معاملات بورس کالا خواهد بود که در صورت تحقق آن تاثیر مثبتی بر معاملات خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از نگرانی‌های اصلی سال آینده‌ کشور، کسری بودجه دولت است که در این صورت مطمئنا از حجم بودجه عمرانی کشور کاسته خواهد شد. در نهایت اینکه حجم معاملات بورس کالا به تحقق برنامه‌های این شرکت در بخش‌ های مختلفی نظیر بخش کشاورزی که اقدامات مناسبی برای توسعه آن در سال آینده طراحی شده و همچنین بازار فرعی و معاملات مشتقه شامل قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای سلف موازی استاندارد وابسته است.

در این نشست همچنین از سایت جدید خبری بورس کالای ایران رونمایی شد.

ارسال نظر