کد خبر : 13963

فارابی، قربانی بازار آشفته دی اتیل هگزانول

farabip1

پتروتحلیل-گرچه در هفته های اخیر موضوع آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بهانه ای شد تا بیشتر مسئولان عرضه و تقاضای کالاها را در این بازار متعادل اعلام کنند، اما هنوز هم کالاهایی وجود دارند که بازاری آشفته و پردردسر دارند.

به گزارش پتروتحلیل،منومر وینیل استات و دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند محصولاتی هستند که پیش از جایگزینی ارز مبادله ای با آزاد دچار مشکلات عرضه و تقاضا بودند و در حال حاضر هم که سقف قیمت این کالاها حذف شده، باز هم خریداران این کالاها با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند.

عرضه دی اتیل هگزانول در شهریورماه دو بار بود و در حال حاضر هم با شروع ماه مهر هنوز عرضه ای برای آن ثبت نشده است. این در حالی است که در آخرین عرضه و در ماه شهریور به دلیل کمبود عرضه ۶۵ درصد نسبت به نرخ عرضه، گران تر معامله شد. گفته می شود تعمیرات خطوط تولید مجتمع پتروشیمی شازند یکی از دلایل عرضه های اندک و البته کمبود این کالا است.

گر چه برخی اخبار و شنیده ها از راه اندازی خطوط این مجتمع حکایت دارند، اما در هفته اول مهرماه هم این کالا عرضه ای نداشت و از این رو بیشتر مصرف کنندگان می گویند: احتمال می رود نرخ های خرید در ماه مهر بالاتر از شهریور ماه ثبت شود و آنها را با دردسر روبه رو کند. این در حالی است که دی اتیل هگزانول بازار آزاد ندارد و مصرف کنندگان این کالا را از بورس خریداری می کنند، در نتیجه نمی توان نرخ مشخص و دقیقی برای این کالا عنوان کرد و از این رو بیشتر کارگزاران هنگام ثبت نرخ تلاش می کنند تا با هر نرخی این کالا را برای مشتریان خود خریداری کنند.

از سوی دیگر یکی از مصرف کنندگان بزرگ دی اتیل هگزانول پتروشیمی فارابی است که این کالا را برای تولید DOP نیاز دارد، اما با توجه به کمبود این کالا به احتمال زیاد پتروشیمی فارابی نیز در ماههای اخیر با مشکلات تولید روبه رو شده است؛ چرا که نرخ DOP در بازار آزاد به گفته معامله گران به محدوده ۸ هزارتومان در هر کیلو نزدیک شده است.

این در حالی است که دو ماه گذشته پتروشیمی فارابی با توجه به مشکلات تولید اقدام به خرید کل عرضه دی اتیل هگزانول با نرخ بالایی از بورس کالا می کند که با اعتراض خریداران کوچک مواجه شده و در نتیجه معامله ابطال می شود. از این رو بیشتر معامله گران در بازار آزاد نگران افزایش نرخ DOP هستند و معتقدند؛ اگر کمبود دی اتیل هگزانول ادامه دار شود، نرخ DOP هم افزایش خواهد یافت.

کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به انحصار تولید دی اتیل هگزانول و منومر وینیل استات، کمبود عرضه خواه ناخواه رخ خواهد داد، اما واردات می تواند مشکلات را اندکی کاهش دهد. این در حالی است که بیشتر مصرف کنندگان دی اتیل هگزانول احتمال می دهند عرضه ماه مهر این کالا با ۷۰ تا ۸۰ درصد رقابت از سوی خریداران مواجه شود.

از سوی دیگر معامله منومر وینیل استات شازند نیز در هفته آخر شهریورماه ۲۸ درصد رقابت را ثبت کرد و از این رو بیشتر مصرف کنندگان این دو کالا در نگرانی به سر می برند.

ارسال نظر