کد خبر : 11742

سبد تولید پتروشیمی ایران متنوع می‌شود

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح سیاست‌های جدید ایران برای متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی از افزایش ۲٫۵ برابری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در صورت توسعه کامل فازهای پارس جنوبی خبر داد. محمدحسن پیوندی در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه های متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی، با بیان اینکه هم اکنون عمده محصولات پتروشیمی تولید شده در ایران شامل اوره، آمونیاک، متانول و اتیلن است، گفت: با این وجود تولید محصولات پتروشیمیایی که در صنایع تکمیلی کاربرد بیشتری دارد کمتر در صنعت پتروشیمی تولید می شود.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی یکی از عوامل اصلی عدم توسعه صنایع پایین دست و تکمیلی پتروشیمی کمبود محصولی به نام پروپیلن است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر حجم زیادی اتیلن تولید می‌شود و تمامی سرمایه گذاری‌های جدید هم به سمت ساخت واحدهای اتیلنی است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یاداوری اینکه اتیلن از محل گاز اتانی تولید می شود که هم اکنون امکان صادرات آن فراهم نیست، بیان کرد: از این رو تمام تمرکز سرمایه گذاری ها بر روی تبدیل اتان به اتیلن است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سبد پتروشیمی جهان ۶۵ تا ۷۰ درصد اتیلن به پلی اتیلن و به مقدار کمتر گلایکول و سایر محصولات تبدیل می شود، تبیین کرد: از این رو در ایران هم به واسطه تولید انواع محصولات پلی اتیلنی صنایع تکمیلی قابل توجه‌ای شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار صنایع تکمیلی از وجود انواع پلی اتیلن اشباع شده است، اظهار داشت: از این رو به منظور متنوع سازی سبد تولید محصولات و به ویژه فرآورده هایی با ارزش افزوده در صنایع تکمیلی افزایش تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است.

پیوندی با اعلام اینکه محصول پتروشیمی پروپیلن و پلی پروپیلن در صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلاستیک و پلیمرها دارای کاربردهای متعددی است، افزود: از پلی پروپیلن در تولید الیاف تا قطعه سازی می‌توان استفاده کرد.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بر خلاف پروپیلن و پلی پروپیلن، محصول اتیلن در توسعه و متنوع سازی سبد تولید محصولات تکمیلی پتروشیمی کشور نقشی ندارد، تاکید کرد: با توسعه فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید اتان ایران از چهار به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه پروپیلن فقط از خوراک مایع و یا پروپان قابل استحصال است، گفت: سیاست صنعت پتروشیمی استفاده از فنآوری‌های جدید به منظور افزایش تولید پروپیلن است.

ارسال نظر