کد خبر : 9077

خوراک گاز پتروشیمی ها از نگاه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

etehadeh saderat naft

پتروتحلیل- در حالی کشمکش ها بر سر قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها همچنان ادامه دارد و بسیاری از سرمایه گذاران در بلاتکلیفی به سر می برند که کارشناسان این صنعت اظهارنظرات متفاوتی را در روزها و هفته های اخیر در این خصوص مطرح کرده اند.

گر چه برخی از اخبار حکایت از خوراک گاز ۱۰ تا ۱۱ سنتی دارد، اما برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند؛ قیمت خوراک گاز باید براساس نرخ گاز صادراتی منطقه در نظر گرفته شود.

سید حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران و عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان این مطلب به خبرنگار پتروتحلیل گفت: قانون باید قیمت خوراک گاز را مشخص کند، در همین حال در قانون هدفمندی یارانه ها نیز آمده که قیمت خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی باید ۶۵ درصد قیمت خلیج فارس باشد. با این حال وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید قیمت خوراک گاز صادراتی به منطقه یعنی خط لوله دلفین که امکان انتقال روزانه ۵٧ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را از قطر به امارات متحده عربی و در نهایت به عمان و از طریق خط لوله فجیره العین فراهم می کند را به همراه قیمت گاز صادراتی به پاکستان را بررسی کرده و آن را ملاک قیمت خوراک گاز قرار دهد.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، در حال حاضر عدم تعیین قیمت خوراک گاز، بیشتر سرمایه گذاران را دچار تردید کرده و همچنین سرمایه گذاری ها در این بخش را به تعویق انداخته است، این در حالی است که قیمت خوراک گاز صادرات به منطقه از طریق خط لوله دلفین ۶/۵ سنت و قیمت خوراک گاز صادراتی به پاکستان نیز ۷/۵ است، اما در حال حاضر حرف از خوراک گاز ۱۰ تا ۱۲ سنتی مطرح است که به نظر بنده منطقی نیست و سبب انتقال سرمایه گذاری ها به قطر خواهد شد.

حسینی در ادامه خاطر نشان می کند: وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید اطلاعاتی در خصوص قیمت خوراک منطقه و همچنین میزان سوددهی مجتمع های پتروشیمی با تعیین قیمت های عنوان شده تهیه کنند وسپس در این خصوص تصمیم گیری شود.

به عقیده عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اگر قیمت خوراک گاز صادراتی به منطقه سودآوری بالایی برای پتروشیمی ها داشته باشد باید برنامه ریزی در این خصوص انجام شود، به طوری که وزارت نفت برای پتروشیمی ها شرط بگذارد که در صورت سودآوری بالا آنها باید سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهند و یا برای صادرات محصولات عوارض کمرگی وضع شود، می توان فرمولی خاص برای صادرات در نظر گرفت. همچنین سود بالای این مجتمع ها را می توان به توسعه پتروشیمی ها مشروط کرد تا از این طریق ارزش افزوده بالاتر رود.

ارسال نظر