کد خبر : 31779

بازار فرآورده های نفتی در هفته ای که گذشت

پتروتحلیل- حاشیه سود پالایشی در بازار سنگاپور در هفته منتهی به ۱۱ دسامبر تقریبا" ثابت باقی مانده و شرایط نامطلوب برای فرآورده های میان تقطیر تمامی تأثیر کاهش قیمت نفت خام دوبی را خنثی کرد.

لازم به ذکر است که وقوع سیل در چنای هند موجب اختلال در عملیات پالایشگاه ۲۱۰ هزار بشکه در روز مانالی شد. کرک نفتا در هفته مورد بررسی افزایش قابل توجهی داشته و به ۱۰ دلار در هر بشکه رسید. عوامل بنیادین از جانب تقاضا از قوت بالایی برخوردار بودند به طوری که حاشیه سود پالایشی واحدهای پتروشیمی در سطح بالایی بود و اندک تعمیرات باقی مانده واحدهای کراکر نیز به فصل زمستان موکول شده است.

از جانب عرضه نیز عاملی که موجب حمایت از بازار نفتا شد مربوط به تعویق افتادن بارگیری چند محموله از روسیه در ماه قبل بود که به این هفته موکول شده است. به علاوه، با اینکه دیسکانت (Discount ) نفتا نسبت به گازمایع بسیار کم شده است، اما تقاضای فصلی LPG برای مصارف گرمایشی در ماه های پیش رو نیز موجب می شود تا نفتا به عنوان گزینه اصلی خوراک واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شود.

انتظار می رود که کرک نفتا در ماه آینده نیز به علت محدودیت عرضه همچنان تقویت شده باقی بماند. به طور مشابه، کرک بنزین سنگاپور نیز مجددا" با افزایش روبرو گردیده و به بالاترین سطح از اوائل اکتبر رسید. انتظار بر اینست که تقاضای منطقه ای بنزین در روزهای پایانی سال بیشترین میزان طی ماهه سه ماهه چهارم سال باشد که همراه شدن آن با محدودیت عرضه منجر به افزایش بیشتر کرک این فرآورده خواهد شد.

آمارها نشان می دهد که طی مدت اخیر در حدود ۱۰۰ هزار تن ریفرمیت به چین ارسال شده که حاکی از تقاضای فزاینده برای بنزین با اکتان بالا می باشد. کرک دیزل / نفت گاز در هفته گذشته تقلیل یافت که بخشی از آن ناشی از عدم امکان ارسال این فرآورده ها به حوزه آتلانتیک بود که در آن منطقه تقاضا برای سوخت گرمایشی هنوز به اوج خود نرسیده و موجودی نفت گاز نیز در سطح بالایی قرار گرفته است. در این حال با خاتمه تعمیرات واحد CDU پالایشگاه متعلق به شرکت Cosmo Oil نیز فشار بر کرک نفت گاز بیشتر خواهد شد.

با اینکه به نظر می رسد تقاضای فصلی رو به افزایش گذاشته و از سوی دیگر قیمت پایین نفت خام نیز به بهبود کرک دیزل کمک کند، اما رشد تقاضای این فرآورده برای هفته های آتی با وقفه نسبت به بنزین ظاهر خواهد شد. همچنین از آن جایی که تقاضای برای فرآورده های سبک منجر به بالا بردن ضریب بهره برداری پالایشی می شود، همزمان بر عرضه نفت گاز/دیزل نیز در این ماه افزوده می گردد که به تضعیف هر چه بیشتر کرک آن می انجامد. اما کرک سوخت جت/نفت سفید از ثبات نسبی برخوردار بود. صادرات سوخت جت به غرب خلیج مکزیک درسطح سابق یک ماه گذشته یعنی به طور متوسط ۶۰ هزار بشکه در روز باقی ماند و با اینکه انتظار بر این است که توازن فرآورده ها در این ماه محدود گردد، اما صادرات سوخت جت/ نفت سفید فزاینده خواهد بود. علیرغم در پیش بودن زمستان گرمتر، تقاضای نفت سفید در شمال شرق آسیا به ویژه ژاپن در هفته های اخیر افزایش نشان داده است.

در مقابل، عدم امکان فرصت آربیتراژ از خاورمیانه به اروپا سبب شد تا یک محموله ۶۳۰ هزار بشکه ای سوخت جت از خاورمیانه روانه جنوب شرق آسیا گردد. کرک نفت کوره نیز به دلیل کاهش بهای نفت خام با افزایش روبرو گردید. فروش سوخت کشتی در نوامبر ۱۴/۷ درصد بیشتر از ماه اکتبر بود. اما جریان آربیتراژ ورودی مورد انتظار برای اوائل ۲۰۱۶ فراتر از ۳/۵ میلیون تن ماه دسامبر خواهد بود زیرا شرایط نامساعد جوی حوزه کارائیب سبب به تعویق افتادن دو هفته ای بارگیری محمولات آن منطقه گردید که این امر مانع از افزایش بعدی کرک این فرآورده خواهد شد.

پیش بینی می شود که در آینده نزدیک نیز کرک نفت کوره روند نزولی داشته باشد زیرا آربیتراژ آن بالا بوده و در بخش سوخت کشتی نیز تغییراتی ساختاری در جریان است به طوریکه چین نیز مصمم به اجرای ممنوعیت سوخت ۵۰۰ PPM گوگرد حاوی از سال ۲۰۱۷ می باشد. اما حاشیه سود پالایشی اروپا افزایش نشان داد که عمدتا" ناشی از کاهش بهای نفت خام بود. طی ماه نوامبر خوراک ورودی پالایشگاههای ۱۵ کشور اتحادیه اروپا و نروژ ۰/۴ درصد بیشتر از ماه اکتبر بود و در این راستا بالاتر بودن نسبی خوراک پالایشگاهها در سه ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل سبب افزایش عرضه فرآورده های نفتی و بالا رفتن موجودی ها شد که تأثیرات منفی آن برای فرآورده های میان تقطیر و نفت کوره بیشتر ملموس بود.

در این میان، کرک نفتا به سطح بالای چند سال گذشته رسیده و تقویت بازار آن که از ماه سپتامبر آغاز شده بود، ادامه یافت. بهبود شرایط بازار این فرآورده سبک نفتی از سمت بازار آسیا نشأت می گیرد که در آن منطقه علاوه بر اینکه تقاضای بنزین بیشتر شده، بر حاشیه سود اتیلن و به تبع آن مصرف نفتا نیز افزوده شده است.

البته در اروپا نیز افزایش تقاضای بنزین از اوائل ماه دسامبر به بیشتر شدن مصرف نفتا برای اختلاط با بنزین منجر شده اما در دو هفته پایانی سال خرید نفتا به منظور کاستن از حجم موجودیهای نفتی با کاهش روبرو می شود. کرک بنزین نیز به بالاترین سطح سه ماه رسید. وجود فاصله قیمتی محرکی برای صادرات به آمریکا به ویژه شرق خلیج مکزیک بود. دست اندرکاران بازار در تلاش برای مدیریت موجودیهای نفتی در پایان سال می باشند، اما با این وجود بالا رفتن ضریب بهره برداری پالایشی و پایین بودن تقاضا در این فصل زمستان سبب می شود که کرک آن در آینده نزدیک کاهش یابد. کرک دیزل/ نفت گاز به دلیل مازاد عرضه و ورود محمولات از خارج از منطقه کاهش نشان داد به طوریکه موجودی ۱۵ کشور اتحادیه اروپا و نروژ در ماه نوامبر ۱۲ درصد بیش از دوره مشابه سال قبل بوده و اینک سطح بالای ذخیره سازی فرآورده های میان تقطیر به یک معضل در اروپا تبدیل شده و حتی افزایش موجودیهای شناور نیز سبب شده تا ساختار بازار نفت گاز به کانتانگوی عمیق تبدیل شود. به تبع آن چندی از محمولات دریای سیاه به جای اروپا به آمریکای لاتین ارسال گردیدند. این وضعیت برای سوخت جت/ نفت سفید نیز مشاهده شد. اما کرک نفت کوره به دلیل پایین آمدن قیمت نفت خام با افزایش مواجه شد و البته ارسال چند محموله به شرق نیز به آن کمک کرد. اما همزمان با بالا رفتن صادرات روسیه بر عرضه این فرآورده افزوده شده و کرک آن کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر