کد خبر : 22172

«اتیلن» تسلیم عرضه زیاد شد

etilen

پتروتحلیل- در آسیا با پایین آمدن قیمت نفت خام که در پایان هفتۀ گذشته بشکه ای ۴۰ دلار معامله شد، قیمت اتیلن نیز در بازار نقدی کاهش یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، و به نقل از (chemorbis) به گفته یکی از معامله کنندگان، قیمت اتیلن در بازار نقدی نیز به خاطر عرضۀ زیاد، کاهش یافته و طبق گزارشات در پایان این هفته در بازار نقدی آسیای شمال شرقی با سیستم فروش (CFR(1، با ۴۰ دلار کاهش، ۹۱۰ دلار در هر تن و در بازار آسیای جنوب شرقی با سیستم فروش CFR، با ۱۵ دلار کاهش، ۸۸۵ دلار در هر تن معامله شد. در همین زمان خریداران قیمت اتیلن کره جنوبی با سیستم فروش (FOB(2 را تا ۸۷۰ دلار در هر تن تعیین کردند.

براساس این گزارش، به گفتۀ یکی از معامله کنندگان قیمت اتیلن در بازار نقدی اروپای شمال غربی با سیستم فروش (FD(3 در پایان هفته گذشته تا ۹۵۰ یورو در هر تن پایین آمد. طبق گزارشات میزان کاهش هفتگی این ماده در حدود ۸۰ تا ۸۵ یورو در هر تن بوده و به بهبود نرخ کراکرها(۴) مخصوصا واحد کراکرِ شرکت پتروشیمیِ شِل در هلند و همچنین تعطیل شدن برخی پتروشیمی های فعال در بازارهای صنایع پایین دستی مرتبط بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل، به گفتۀ یکی از معامله کنندگان قیمت اتیلن در بازار نقدی ایالات متحده با سیستم فروش FD با کاهش ۶ دلاری در هر تن (۲۵ سنت در هر پوند )بین ۵۰۲ تا ۵۱۳ دلار در هر تن معامله شد. به سبب رعد و برق شدید شرکت های «دوپونت» و «داو کمیکال» با مشکل تولید روبرو شدند، اما این اختلالات کوتاه مدت بوده و نتوانستند موجب بالا رفتن قیمت شوند. بازار اتیلن در نهایت مجدداً تسلیم عرضۀ زیاد این ماده شده است.

-------------------------------

(۱). مخفف اصطلاح Cost and Freight: ارزش و کرایه حمل تا مقصد. C&F سابق است ولی مخصوص حمل دریایی .کالا وقتی از روی نرده کشتی عبور می‌کند (بارگیری می‌شود) مسئولیت فروشنده خاتمه میابد .هزینه بیمه با خریدار است .هزینه حمل با فروشنده‌است .عقد قرارداد بیمه با خریدار است .و عقد قرارداد حمل با فروشنده.

(۲). مخفف اصطلاح Free On Board: تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده‌است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.

(۳). مخفف اصطلاح Free Despatch: هزینه رایگان ارسال محموله است.

(۴). کراکینگ: فرآیندی است که در صنایع پتروشیمی کاربرد داشته و برای کاهش وزن مولکولی هیدروکربن‌ها به وسیله شکستن پیوندهای آنها استفاده می‌شود.

کراکر: واحد پتروشیمی که فرایند کراکینگ را انجام می دهند.

ارسال نظر