کد خبر : 15032

امیرکبیر صدراعظم تالار نقره ای شد

amirkabir

پتروتحلیل- طبق پیش بینی ها امروز پلی اتیلن سنگین EX3 پتروشیمی امیرکبیر با تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه شد، به طوری که عرضه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی این کالا۳۷ هزارتن تقاضا داشت و نهایتا این کالا با ۱۰ درصد رقابت از سوی معامله گران روبه رو شده و تسهیم به نسبت شد. به این ترتیب تقاضای" ایکس تری" ON گرید امروز ۷ درصد و تقاضای "ایکس تری" آف گرید ۴ درصد بود.

به گفته باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین، گر چه در فصل مصرف لوله های پلی اتیلنی قرار داریم، اما با این حال پیش از عید دلالان قیمت این کالا را در بازار داخل به صورت مصنوعی بالا بردند و با عدم عرضه در بازار داخل سعی کردند تا قیمت این EX3 را ثابت نگه دارند که موفق نیز بودند، از این رو در بورس کالا برای این کالا تقاضای کاذب ایجاد شد و به این ترتیب اختلاف قیمت در بازار داخل و بورس نیز سبب شد تا حاشیه سود خریداران بالا رود.

البته در اسفندماه ۱۳۹۳ عرضه بالایی برروی این کالا در بورس انجام شد و بیشتر معامله گران انتظار داشتند قیمت EX3 با افت مواجه شود، اما شواهد نشان می دهد که عرضه سنگین تری برای تعادل بازار پلی اتیلن سنگین EX3 نیاز است. مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین، معتقد است که عرضه ۱۰ هزارتن EX3 از سوی پتروشیمی امیرکبیر و شازند و همچنین عرضه CRP100 از سوی پتروشیمی جم در یک هفته می تواند بازار این کالا را به سوی تعادل هدایت کرده و قیمت ها را کاهش دهد.

با این حال امروز در بازار داخل اندکی قیمت این کالا از صبح تا بعدازظهر با افت روبه رو شد و به مرز ۵ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو رسید. با این حال معامله مابقی کالاها در بورس روندی طبیعی داشت. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ هم امروز با رقابت ۴۰ تا ۵۰ تومانی خریداری شدند. البته قیمت این کالاها تا صبح امروز در بورس و بازار یکسان بود و بیشتر معامله گران انتظار نداشتند که تقاضای قابل توجه ای برای خرید آنها در بورس ثبت شود.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ احتیاط خریداران باتوجه به دیدگاهها نسبت به قیمت دلار اندکی بیشتر شده است؛ چرا که بیشتر خریداران انتظار دارند با توجه به توافقات هسته ای قیمت دلار با افت بیشتر مواجه شده و به مرز ۳ هزارتومان برسد، با این حال امروز قیمت دلار در مرز ۳ هزار و ۲۵۰ تومان ثابت شد و قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بازار جهانی اندکی روبه بالا گزارش شده است، به همین دلیل برخی از معامله گران بر این نظر توافق دارند که الان زمان مناسبی برای خرید محصولات پتروشیمی توسط تولیدکننده ها است.

ارسال نظر