کد خبر : 14691

کدهای غیر فعال سامانه بهین یاب چه کسانی هستند؟

polimer

پس از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، تعداد زیادی از کدهای موجود در سامانه بهین یاب غیرفعال شدند ...

مدیرعامل شرکت صنعت پلاست آبیار با بیان این مطلب به خبرنگار پتروتحلیل گفت: در شرایطی که تعدادی از مجتمع های پتروشیمی به طور مستمر محصولاتشان را برای تامین نیاز واحدهای تولیدی در بورس کالای ایران عرضه می کنند اما برخی از پتروشیمی ها راغب هستند تا معاملات به مانند گذشته به صورت حواله ای انجام شود، چرا که در آن صورت شفافیت بر روند معاملات حاکم نخواهد بود.

مهدی عبدیان افزود: برخی گریدها که دارای تقاضای بالا از سوی خریداران هستند، به میزان کافی در بورس کالا عرضه نمی شوند از این رو نهادهای نظارتی باید عرضه قطره چکانی برخی از مجتمع های پتروشیمی در بورس را رصد کنند.

وی تصریح کرد: اگر حجم عرضه ها از سوی مجتمع های پتروشیمی واقعی باشد و قیمت گذاری نیز براساس نرخ های جهانی انجام شود، بیشتر خریداران به رقابت برای خرید کالاها راغب خواهند شد و در نتیجه بازار نیز در روندی منطقی قرار می گیرد، اما متاسفانه در حال حاضر برخی از مجتمع های پتروشیمی سعی می کنند با کاهش عرضه و فروش خارج از بورس، سودهای بیشتری کسب کنند.

مدیرعامل شرکت صنعت پلاست آبیار گفت: البته برخی از مجتمع های پتروشیمی مانند بندرامام و لاله همواره عرضه های بالایی در بورس داشته اند به طوریکه با وجود افت قیمت ها محصولاتشان، اما حجم عرضه های خود در بورس کالا را کاهش نداده اند.

یک آدرس برای شناسایی دلالان

عبدیان در خصوص شناسایی دلالان بازار پتروشیمی، پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد و گفت: پس از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، تعداد زیادی از کدهای موجود در سامانه بهین یاب غیرفعال شدند، این موضوع نشان می دهد که بخشی از کدهای این سامانه به دلالان و واسطه هایی تعلق داشته که در زمان رونق بازار پتروشیمی وارد این سیستم شده اند اما با واقعی شدن قیمت ها و رکود بازار، دست از خرید کشیده اند؛ حال آنکه تولیدکننده واقعی در هر شرایطی مجبور به خرید و تولید است.

این فعال بازار پتروشیمی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نظارت بر کدهای غیرفعال و شناسایی دلالان ضروری به نظر می رسد، در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با ردیابی کدهای غیرفعال به راحتی دلالان را شناسایی و با آنها برخورد کند.

ارسال نظر