کد خبر : 46609

آیا پلی‌استایرن اروپایی با تکیه بر افزایش هزینه‌ها به سیر صعودی خود بازخواهد گشت؟

پیش‌بینی‌ها نشان از روندی ثابت تا میزانی صعودی دارند، اما باید منتظر ایستاد و دید که آیا بازارهای استایرن توان تغییر مسیر در مارس را خواهند داشت. عرضه‌کنندگان پلی‌استایرن پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها روند صعودی بازارهای بالادستی را دنبال کنند، در حالی که خریداران در مورد افزایش قیمت ناشی از هزینه‌ها مردد هستند.

آیا پلی‌استایرن اروپایی با تکیه بر افزایش هزینه‌ها به سیر صعودی خود بازخواهد گشت؟

پتروتحلیل-بعد از 4 ماه روند صعودی پشت سرهم، قیمت‌های نقدی پلی‌استایرن در فوریه 50 تا 70 یورو در هر تن کاهش یافتند. معامله‌کنندگان در حال حاضر در حال بحث و بررسی این موضوع هستند که آیا همزمان با سیر صعودی هزینه‌های انرژی از سویی و دورنمای نامشخص عرضه و تقاضا از طرف دیگر، بازارهای پلی‌استایرن در مارس تغییر جریان خواهند داد یا خیر.

روند صعودی قیمت‌های نفت به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین

تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین بازارهای انرژی را لرزاند، و ریسک اختلال عرضه را بیش از پیش افزایش داد. داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های نقدی نفتا اورپا در هفته 28 فوریه از مرز 900 دلار در هر تن (سی‌ای‌اف شمال غرب اروپا) گذر کردند.

پیش‌بینی‌های صعودی استایرن مارس

از آنجایی که سیر صعودی بازارهای بالادستی تاثیر سلسله‌وار بر قیمت‌های پایین‌دستی دارد، معامله‌کنندگان خود را برای روند افزایشی قیمتی ناشی از بیشتر شدن هزینه‌ها، آماده کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود سیر صعودی قیمت‌های نفت خام و نفتا مسیر را برای روند افزایشی اتیلن، بنزن و استایرن ماه مارس هموار کنند.

قیمت‌های نقدی استایرن در هفته‌های گذشته در حدود سطوح اخیر خود شناور بوده‌اند. اگرچه قیمت‌های نقدی فوب شمال غرب اروپا از اواخر ژانویه در حدود 100 دلار در هر تن افزایش یافتند. این امر در کنار سیر صعودی بالقوه قراردادهای ماهانه اتیلن و بنزن، احتمالاً منتج به روند افزایشی استایرن خواهد شد.  پیش‌بینی‌ها برای الان افزایش ملایم قیمت‌ها می‌باشد.

احتمالاً افزایش هزینه‌ها پویایی ضعیف بازار را جبران کنند

پیش‌بینی‌ها نشان از روندی ثابت تا میزانی صعودی دارند، اما باید منتظر ایستاد و دید که آیا بازارهای استایرن توان تغییر مسیر در مارس را خواهند داشت. عرضه‌کنندگان پلی‌استایرن پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها روند صعودی بازارهای بالادستی را دنبال کنند، در حالی که خریداران در مورد افزایش قیمت ناشی از هزینه‌ها مردد هستند.

احتمالاً بعد از بازگشت ظرفیت‌های داخلی اروپا، سطوح عرضه به تعادل رسیده باشند. اگرچه تبدیل‌کنندگان خبر از دیرکرد تحویل محموله‌ها می‌دهند، این امر عمدتاً ناشی از کمبود خودروهای باربری بوده تا این‌که محدودیت دسترسی‌پذیری از سوی تولیدکنندگان باشد.

بخش ساخت‌وساز نسبت به دیگر بخش‌ها عملکرد بهتری داشته و همزمان تبدیل‌کنندگان در بخش عایق‌ کاری خبر از سفارش‌های مناسب می‌دهند. پلی‌استایرن انبساطی همزمان با کمبود واردات کافی محموله‌های سیاه - خاکستری این محصول و اختلالات تولید محدود بوده، در حالی که تعدادی از عرضه‌کنندگان منطقه‌ای همزمان با تقاضای سالم برای کاربردهای اصلی آن، تخصیصات اضافی ارائه نمی‌کنند. با این وجود تبدیل‌کنندگان در مورد تداوم تقاضای مشتریان خود آنقدر خوش‌بین نیستند، زیرا آن‌ها به این امر آگاه بوده که سیر صعودی هزینه‌های انرژی می‌تواند به میل خرید آسیب وارد کند.

در این میان، معامله‌کنندگان شاهد افت فعالیت‌های بازار هستند. خریداران نیز با توجه به کاهش تقاضا در بازارهای نهایی خود، در رابطه با خریدهایشان محتاط هستند زیرا نمی‌خواهند موجودی‌‌های خود را تا سطوح بالایی تجدید کنند. آن‌ها به اوج‌گیری هزینه‌های خدمات شهری و تشدید فشار بر فعالیت‌های خود اشاره داشتند. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌ها همزمان با سیر صعودی هزینه‌ها و افت تقاضا ثابت شوند. قیمت‌ها از پیش از این در بیشترین میزان‌های خود در چند سال اخیر شناور بودند.»

ارسال نظر