کد خبر : 47225

پالایش نفت شرکت های بزرگ نفت و گاز در سالهای 2013تا 2023

پالایش نفت شرکت های بزرگ نفت و گاز در سالهای 2013تا 2023

پتروتحلیل- پالایش با تبدیل نفت خام به محصولاتی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سایر مواد پتروشیمی، نقش مهمی در ارزش افزوده به صنعت نفت و گاز دارد.

اینفوگرافیکی وجود دارد که پویایی پالایش نفت بزرگترین شرکت ها را در دهه گذشته را نشان می دهد. این داده‌های پالایشگاهی امکان مقایسه شرکت‌های بزرگ نفت و گاز را بر اساس حجم پالایش و چگونگی تکامل این معیارها در طول زمان می‌دهد.

در طول 10 سال گذشته، ExxonMobil به طور مداوم در حجم پالایش نفت پیشرو بوده است، به طور متوسط ​​حدود 4 میلیون بشکه نفت در روز (bod) یا/و بیشتر.

شاخص پالایش شل به طور قابل توجهی کاهش یافته است و از 2.9 میلیون بشکه در سال 2013 به 1.3 میلیون بشکه در سال 2023 کاهش یافته است. روندهای مشابهی در پتروبراس، توتال انرژی و bp مشاهده می شود که همگی از سال 2020 کاهش یافته اند. ثبات در میان سایر موارد: شرکت هایی مانند Eni، Chevron و KazMunayGas حجم پالایش نسبتاً ثابتی را در دهه گذشته حفظ کرده اند.

در کشورهای اروپایی، کاهش حجم پالایش را می توان به چند عامل کلیدی نسبت داد: 

کاهش تقاضا برای سوخت به دلیل افزایش سهم بازار خودروهای برقی.

کاهش سرمایه گذاری در این صنعت منجر به تعطیلی تعدادی از پالایشگاه ها شد.

پیری کارخانه های موجود و عدم رقابت پذیری در مقایسه با ظرفیت های بزرگ جدید در خاورمیانه و آسیا.

تاثیر دستور کار سبز، از جمله مالیات و مقررات اضافی.

اعمال ممنوعیت برای نفت روسیه و جستجوی جایگزین.

کارشناسان نسبت به آینده صنعت پالایش با وجود سودآوری بالا ابراز نگرانی می کنند. آیا بسته شدن پالایشگاه های اروپایی تنها آغاز تغییرات جهانی در بخش نفت و گاز خواهد بود؟

ارسال نظر

آخرین اخبار
ادامه اخبار