کد خبر : 47223

یک سال اخیر در پتروشیمی خراسان چه گذشت؟

یک سال اخیر در پتروشیمی خراسان چه گذشت؟

پتروتحلیل- صنعت اوره در یک سال گذشته وضعیت بسیار متفاوتی را نسبت به دوره مشابه قبلی خود تجربه نمود. اوره‌سازان در حالی با افزایش اقلام بهای تمام شده روبرو شدند که نرخ فروش اوره نیز با افت 38 درصدی مواجه گردید (میانگین قیمت جهانی اوره در سال 1401 حدود 533 دلار، در سال 1402 حدود 330 دلار و در سال 1403 با میانگین 260 دلار معامله گردیده است). از طرف دیگر اوره‌ای‌ها با افزایش 50 درصدی نرخ گاز نیز مواجه شدند که موجب کاهش بیش از پیش سود عملیاتی آن‌ها گردید. این عوامل سبب گردیده است که شرکت‌های اوره‌ای با افت شدید شاخص‌های سودآوری مواجه شوند، به نحوی که حاشیه سود آن‌ها تا حدود 30 درصد نسبت به دوره مشابه قبلی کاهش پیدا نمود. در چنین شرایطی، شرکت پتروشیمی خراسان با وجود مشکلات ناشی از قطع کامل خوراک گاز به دلیل برودت هوا و اولویت‌دهی به تامین گاز مصارف خانگی و به تبع آن عدم تولید محصولات (روزهای قطع گاز از 52 روز در سال 1401 به 65 روز در سال 1402 افزایش یافت) توانست میزان تولید مشابهی را رقم بزند و با همّت و همدلی مجموعه پرتلاش خود، با فروش به‌هنگام، بودجه فروش مقداری و صادراتی خود را پوشش دهد.

شرکت پتروشیمی خراسان در سال 1402 ضمن اهتمام بر حفظ و رعایت استانداردهای مدیریتی و انطباق معیار مصرف انرژی محصولات، برای اولین بار دستاوردهای مهمی نظیر "تندیس بلورین دهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی"، "تندیس و تقدیرنامه واحد صادرکننده نمونه ملی"، "تندیس و تقدیرنامه واحد نمونه ملی در سی و پنجمین جشنواره ملی امتنان"،"تندیس واحد تولیدی نمونه استانی"، "لوح تقدیر استانی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان"، "لوح تقدیر به عنوان یکی از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران از معاون اول محترم ریاست جمهوری"، "تندیس و تقدیرنامه شرکت برتر در رتبه‌بندی شرکت‌های تابعه شستا"، "لوح تقدیر واحد برتر ایمنی"، "کسب مدال طلای دومین دوره مسابقات ملی مهارت کارگران"، "تندیس و تقدیرنامه بنگاه برتر و بهره‌ور اقتصادی در مجموعه صندوقهای بازنشستگی وزارت کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی (صهبا)"، "لوح سپاس و تندیس شرکت برتر استانی در جایزه جوانی جمعیت" و "لوح تقدیر نوآوری سبز در دومین جایزه و همایش پتروفن" را کسب نمود و با اخذ "گزارش حسابرسی‌شده مقبول پس از 10 سال" و ثبت "رکورد ۵8 میلیون نفرساعت کار بدون حادثه مخاطره‌آمیز" گوشه‌ی دیگری از دفتر افتخارات این شرکت تکمیل گردید.

پتروشیمی خراسان با درک شرایط اکوسیستم، به عنوان اولین شرکت پتروشیمیایی کشور پروژه استفاده از پساب شهری برای تامین منابع آبی جدید را کلید زده است و تا پایان بهار سال 1403 با اتمام پروژه احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شهر بجنورد و اجرای خط انتقال پساب تصفیه شده، گامی بسیار مهم و موثر در تامین پایدار آب برخواهد داشت. همچنین برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور، امکان‌سنجی‌ و تفاهم‌نامه برای احداث مخازن ذخیره‌سازی گاز بصورت LNG صورت پذیرفته تا با توجه به شرایط ناترازی گازی در کشور، بتواند حداکثر پایداری برای تامین گاز در ماه‌های سرد سال را فراهم نماید. همچنین به منظور ایجاد ارزش افزوده به محصولات شرکت، چندین طرح پایین‌دستی در مراحل نهایی‌سازی می‌باشند.

سال گذشته با قطع شدن گاز مجتمع، ضمن انجام موفق تعمیرات اضطراری توسط متخصصان شرکت، در حوزه خوداتکایی نیز با مهندسی معکوس تجهیزات باز شده و ساخت ۴۰۰ قطعه و تهیه ۸۰ نقشه از قطعات مهم جهت ساخت توسط سازندگان داخلی، قدم مهمی در خودکفایی این شرکت و رفع تحریم‌ها برداشته شد. پیگیری و اجرای پروژه‌های به‌سازی و نوسازی واحدهای تولیدی با انجام مذاکرات و تعیین تکلیف در فرآیند 12 خرید راهبردی نظیر تیوب‌باندل، رآکتور، کاتالیست سنتز، عایق‌ پرایمری، پمپ و مبدل با موفقیت پیشرفت نموده و با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های گوناگون تعیین تکلیف شده و در مراحل طراحی، ساخت و یا حمل می‌باشند. چندین پروژه سرمایه‌ای دیگر نظیر بازیافت بخارات آمونیاکی استریپر پساب مجتمع، نصب دستگاه اوزون، احیای ناوگان HSE و بارگیری، تکمیل جایگاه و نصب دستگاه جامبوبگ با ارتقا ظرفیت از 350 تن به 1500 تن در روز، افزایش ظرفیت انبارش محصول به میزان 5000 تن، احداث انبار ذخیره اوره بدون UF با ارزش‌افزوده بالاتر برای تولید AdBlue و انجام بسته‌بندی همزمان اوره بدون UF و UFدار برای اولین بار، ساخت انبار چندمنظوره و بروزرسانی سیستم توزین بسته‌بندی کریستال ملامین، احداث مخزن جدید ذخیره‌سازی گازوییل و افزایش ظرفیت آن به 7 برابر از برجسته‌ترین پروژه‌هایی بوده است که در سال اخیر به اتمام رسیده و عملیاتی و نهایی گردیدند.

بی‌شک این موفقیت‌ها در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان با تلاش، فعالیت و خردجمعی کلیه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی خراسان و هم‌گامی و هم‌راهی سهامداران گرامی حاصل گردیده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
ادامه اخبار