کد خبر : 46025

انتظار رشد قیمت در بازار پلی اتیلن؛

افزایش بیش از 50 درصدی قیمت پلی اتیلن و رسیدن به اوج 7 ساله در ایالات متحده/اورهال برخی از واحدهای تولیدکننده آسیایی

افزایش بیش از 50 درصدی قیمت پلی اتیلن و رسیدن به اوج 7 ساله در ایالات متحده/اورهال برخی از واحدهای تولیدکننده آسیایی

پتروتحلیل-بررسی روند قیمت پلی اتیلن فوب خلیج فارس در سال گذشته نشان از صعود بین 60 تا 90 درصدی قیمت ها دارد، به طوری که پلی اتیلن سبک از 800 دلار در هر تن با رشد 90 درصدی به 1،530 دلار در هر تن رسیده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی از 660 دلار با رشد حدود 70 درصد به 1،140 دلار رسیده است و قیمت پلی اتیلن سنگین نیز از 717 دلار با 60 درصد رشد به 1،150 دلار رسیده است. 

به گزارش پتروتحلیل به نقل از واحد تحقیقات بازار شرکت پلیمر آریاساسول، با وجود افزایش عرضه داخلی انواع پلی اتیلن سبک و سنگین در چین به دلیل ثبات تقاضا انتظار می‌رود تا روند صعودی قیمت‌ها تداوم داشته باشد، چرا که چشم انداز تقاضا به دلیل پایان محدودیت‌های کرونا صعودی خواهد بود و برخی از واحدهای تولید کننده در آسیا به دلیل اورهال و توقف تولید، سبب کاهش عرضه در بازار پلی اتیلن خواهند شد. در تایلند واحد SCG  با ظرفیت 160 هزار تن پلی اتیلن سبک تا اوایل ماه می جهت تعمیر و نگهداری به طور کامل متوقف می‌گردد. در هند نیز واحد پلی اتیلن Jamnagar جهت تعمیر و نگهداری از اواسط ماه آوریل با ظرفیت 400 هزار تن در تولید پلی اتیلن سبک از مدار خارج می‌شود. همچنین پتروشیمی هالیدای هند واحد کراکر خود را از اواسط ماه می به مدت 30 روز به طور کامل متوقف می‌کند. این واحد تولید کننده 550 هزار تن پلی اتیلن سنگین و 150 هزار تن پلی اتیلن سبک نیز است. به این ترتیب مجموع کاهش تولید در پلی اتیلن سبک  710 هزار تن و پلی اتیلن سنگین 550 هزار تن در آسیا پیش بینی می‌شود که محرک اصلی رشد قیمت ها در کوتاه مدت باشد.

انسداد کانال سوئز سبب تاخیر در تحویل محموله‌ها و کاهش عرضه گردیده است. از طرف دیگر با وجود بازگشایی این کانال، قیمت حمل به دلیل ترافیک ایجاد شده افزایش یافته است.

دلیل دیگر عدم بازگشت شرکت های تولید کننده الفین ایالات متحده بعد از توقف تولید به علت سرما و یخ زدگی در اواخر زمستان است که کاهش عرضه را به دنبال داشته است. این موضوع سبب افزایش بیش از 50 درصدی قیمت پلی اتیلن و رسیدن به اوج 7 ساله در این منطقه شده است. همچنین انتظار می‌رود تا تقاضا در ایالات متحده بعد از تعطیلی عید پاک افزایش یابد و روند صعودی قیمت‌ها تداوم یابد.

در شرق و جنوب آسیا به دلیل پایان سال مالی (31 مارس) و انبارگردانی، بیش‌تر شرکت ها از خرید در هفته های آخر ماه مارس خودداری کردند و همین مساله انتظار افزایش تقاضا در ماه آوریل و سال مالی جدید به دلیل برگشت خریدها به روند قبلی را به دنبال خواهد داشت که محرکی جهت رشد قیمت‌ها است.

 

ارسال نظر