کد خبر : 42382

غیبت پلی پروپیلن RP340 پتروشیمی جم و شازند در یک ماه و نیم گذشته؛

ظروف بسته بندی مات می شوند!

قیمت گرید RP340 پتروشیمی جم و شازند در هفته جاری به رقم 28 هزارتومان در هر کیلو در بازار آزاد محصولات پلیمری ایران رسید، رقمی که به گفته بسیاری از معامله گران نگران کننده است

ظروف بسته بندی مات می شوند!

پتروتحلیل- در حالی بازار پلی پروپیلن های ایرانی با جهش قیمت در هفته های اخیر در محدوده 13 هزار و 900 تا 14 هزار و 500 تومان در هر کیلو قرار گرفتند که به نظر می رسد کاهش حجم محموله های پلی پروپیلن در بازار داخلی ایران یکی از دلایل عمده این افزایش قیمت باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر کاهش حجم عرضه برخی از گریدهای نساجی نیز نگرانی هایی در بازار ایجاد کرده، این در حالی است که پلی پروپیلن گریدRP340  پتروشیمی جم و شازند در یک ماه و نیم گذشته در بورس کالا عرضه نشده است. به نظر می رسد تولید این گرید در پتروشیمی جم و شازند به دلیل عدم واردات برخی از ادتیوها متوقف شده باشد، البته گرید ZR340 نویدزرشیمی مشابه گرید پتروشیمی جم و شازند است، اما به گفته مصرف کنندگان در حال حاضر این گرید نیز کیفیت سابق را نداشته و از این رو ظروف بسته بندی تولیدی با آنها مات است و شفافیت گذشته را ندارد.

این در حالی است که قیمت گرید RP340 پتروشیمی جم و شازند در هفته جاری به رقم 28 هزارتومان در هر کیلو در بازار آزاد محصولات پلیمری ایران رسید، رقمی که به گفته بسیاری از معامله گران نگران کننده است.

مصرف کنندگان می گویند: پیش تر با توقف عرضه RP340 پتروشیمی جم، پتروشیمی شازند جایگزین آن در بورس کالا می شد، اما در حال حاضر این دو پتروشیمی تولید این گرید را متوقف کرده اند و نویدزرشیمی هم پاسخگوی بازار نیست. اما نبود این گرید از سوی دو شرکت تولیدکننده در بازار ایران تاکنون سابقه نداشته است.

برخی از معامله گران می گویند: پلی پروپیلن ها در هفته های اخیر، هر روز با افزایش نرخ روبه رو و گریدهای نساجی کمتر از گذشته در بورس عرضه شده اند. حتی برخی از گریدها مانند 548 تا محدوده 18 هزارتومان در هر کیلو افزایش قیمت داشته اند، حال آنکه پیش تر نرخ آن در محدوده 14 هزارتومان در هر کیلو قرار داشت، گریدهای نساجی440L  و R نیز با افزایش قیمت در بازار آزاد روبه رو شده اند. همچنین گرید Z30s هم در محدوده 14 هزار و 200 تومان ارزش گذاری می شود.

در همین حال عرضه گرید آف پلی پروپیلن ها افزایش داشته است و این موضوع نشان از مشکلاتی در تولید این محصولات در شرکت های پتروشیمی دارد. 

از سوی دیگر کاهش کدهای معاملاتی پلی پروپیلن ها نیز یکی دیگر از دلایلی که حجم بار کمتری را به بازار آزاد منتقل کرده و به این ترتیب نرخ این محصولات را در این بازار افزایش می دهد. به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک از بازار آزاد محصولات پلیمری، مواد اولیه خود را تامین می کنند و قادر به تهیه مواد اولیه از بورس کالا به دلایل مختلف از جمله نقدینگی های پایین نیستند، ضروری است که برای آنها تدابیری ویژه اندیشیده شود.

در حال حاضر با توجه به کاهش کدهای معاملاتی در بورس کالا به دلیل ورود بسیاری از دلالان به این حوزه و حذف کدهای معاملاتی واسطه ها نیاز است شرایط ویژه ای برای خرید تولیدکننده های کوچک در نظر گرفته شود؛ چرا این گروه در ماههای اخیر برای تهیه مواد اولیه خود را با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند و بسیاری از آنها به مرز تعطیلی کشیده شده اند.

به نظر می رسد ضروری است که سهمیه ای برای خرید مواد اولیه پتروشیمی به صنایع پایین دست کوچک اختصاص یابد تا آنها هم بتوانند در شرایط خاص و امنیتی بازار قادر به خرید از بورس کالا باشند و یا به طور مستقیم بتوانند از شرکت های پتروشیمی مواد اولیه تهیه کنند.

ارسال نظر