کد خبر : 42336

بهبود اندک رویکرد به بازار پلی پروپیلن ترکیه در میان فروشندگان بازار؛ خریداران مردد هستند

تقاضا برای گرید رافیا کماکان از فیبر کمتر است و این مسئله به فصل رکود فروش کیسه و نیز افزایش تقاضا برای کیسه‌های پلی پروپیلن نسبت داده شده است

بهبود اندک رویکرد به بازار پلی پروپیلن ترکیه در میان فروشندگان بازار؛ خریداران مردد هستند

پتروتحلیل- در ترکیه، تعداد زیادی از معامله‌کنندگان اتفاق نظر داشتند که قیمت‌ها ممکن است به حداقل ممکن رسیده باشند؛ بازار پلی پروپیلن وارداتی نیز شاهد افزایش‌های مختصری در بازه‌ی بالای قیمت‌ها بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار واردات، تاجران گزارش داده‌اند نرخ‌های اعلام‌شده در بازه‌ی پایین قیمت‌ها چندان پرتعداد نبوده‌اند و قیمت‌های بازه‌ی بالای قیمت‌ها نیز 10 دلار در هر تن رشد داشته است. پلی پروپیلن گرید رافیای عربستان سعودی به 1100 تا 1130 دلار در هر تن (CIF ترکیه، شامل 6/5 درصد عوارض، نقد) رسیده است. گرید رافیای کره‌ی جنوبی 1170 تا 1200 دلار در هر تن (CIF، نقد، معاف از مالیات) قیمت گرفته است.

گرید فایبر عربستان سعودی در نرخ 1160 تا 1190 دلار در هر تن (CIF، نقد) ثابت ماند. قیمت‌های گرید فایبر ایرانی معادل 1200 تا 1230 دلار در هر تن (CPT/FCA مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) عرضه شد. در این میان، گزارش شد گرید فایبر کره‌ای در نرخ 1260 دلار در هر تن (CIF، نقد) فروخته شد.

پروپیلن کوپلیمر رندوم نوع 3 با افزایش نسبت به ابتدای ماه همراه بود و قیمت‌ها از سوی عرضه‌کنندگان معاف از عوارض 1340 تا 1360 دلار در هر تن ارائه شد. پروپیلن کوپلیمر دسته‌ای گرید تزریقی با شاخص جریان مذاب بالا از کره‌ی جنوبی در نرخ 1230 تا 1250 دلار در هر تن (CIF، نقد) ارائه شد. تاجری اظهار داشت عرضه‌ی پروپیلن کوپلیمر رندوم گرید تزریقی ممکن است در روزهای آتی با محدودیت همراه شود.

قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی در نرخ 1440 تا 1470 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) ثابت ماند، اگرچه برخی محصولات برای تحویل در ماه فوریه با قیمت 1420 تا 1430 دلار در هر تن عرضه شدند. بر اساس گزارش معامله‌کنندگان، با توجه به رویکرد افزایشی فروشندگان، روند کاهش‌ها متوقف شده است.

تاجران اظهار داشتند: «به دنبال برگزاری نمایشگاه Domotex در ابتدای این ماه، تمایلات برای خرید قیمت‌های گرید فایبر بیشتر شده اما تبادلات به طور کل در بازار این هفته با افت همراه بوده است.» تقاضا برای گرید رافیا کماکان از فیبر کمتر است و این مسئله به فصل رکود فروش کیسه و نیز افزایش تقاضا برای کیسه‌های پلی پروپیلن نسبت داده شده است.

در آینده، با توجه به برتری روبه‌کاهش بازار پلی پروپیلن ترکیه نسبت به چین تصور نمی‌شود قیمت‌های پلی پروپیلن هنوز جا برای کاهش داشته باشند. بر اساس شاخص تحلیلی ChemOrbis طیِ دو هفته‌ی گذشته، متوسط هفتگی اختلاف بین بازارهای پلی پروپیلن هموپلیمر چین و ترکیه در حوالی 30 دلار در هر تن در نوسان بوده است. معامله‌کنندگان همچنین بر این عقیده هستند که قراردادهای پروپیلن اروپا در آینده‌ی نزدیک باعث بهبود رویکرد به بازار پلی پروپیلن خواهد شد چراکه انتظار می‌رود این قراردادها با روندی ثابت یا اندکی افزایشی منعقد شوند. با وجود این، معامله‌کنندگان اظهار می‌دارند که عوامل افزایشی ازجمله افزایش قیمت‌های خوراک و همچنین بهبود بازار چین ممکن است تاثیری شدید در بازار پلی پروپیلن ترکیه داشته باشد. رکود اقتصادی، انتخابات شورای شهر در ماه مارس و نوسان در نرخ برابری ارز از عواملی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد چراکه ممکن است همچنان روی تقاضای بازار تاثیرگذار باشند.

مهم‌ترین نکات

•  به علت فصل رکود بازار، تقاضای گرید رافیا کمتر از گرید فایبر است.

•  تلاش فروشندگان برای افزایش قیمت‌های پلی پروپیلن برای ماه فوریه.

•  بازار پلی پروپیلن به حداقل قیمت ممکن رسیده است.

•  نبود تقاضا ممکن است تاثیر افزایش قیمت‌های خوراک را خنثی کند.

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1440 تا 1470 (با شرایط ex-warehouse).

•  محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1100 تا 1130 | گرید فایبر 1160 تا 1190 (CIF).

•  به علت فصل رکود بازار، تقاضای گرید رافیا کمتر از گرید فایبر است.

ارسال نظر