کد خبر : 8022

بورس ایده و ایده ی بورسی

بورس ایده و ایده ی بورسی

مهسا قربانی*- با پیشرفت روزافزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات ، امروزه جامعه ما نیازمند دانش و مهارت هایی است که باکمک آن بتواند با توسعه علم و فناوری به پیش برود.

ولی آیا تمامی ایده ها ، اختراعات به دست جامعه ی هدف رسیده ، یا تجاری سازی شده و در کل بهره برداری شده اند؟؟ مسلما خیر، چراکه عمده ی مخترعین ، طراحان و صاحبین ایده ها و طرح های صنعتی غالبا با مشکلات مالی مواجه می شوند و توانایی تکمیل و گاهی حتی ثبت طرح ، ایده و اختراع خود را پیدا نمی کنند.

بورس ایده که در قانون برنامه پنجم توسعه نیز دیده شده است و قرار است در نیمه دوم سال جاری از طریق بازار سوم فرابورس اجرایی شود به دنبال حل این مشکلات بوده و با تامین منابع مالی لازم در جهت عملیاتی کردن ایده ها و اختراعات که اغلب نیازمند منابع مالی قابل توجهی نیز می باشد گام برمی دارد.

در این میان نیاز است که ایده ها الزامات و استانداردهای لازم را برای ورود به بازار بورس پیدا کند، دارایی فکری اعم از اختراعات ، اکتشافات ، ایده ها ، نوآوری ها و همچنین طرح های صنعتی به ثبت سازمان مالکیت صنعتی رسیده باشد و در قالب patent قابل عرضه باشد.

در اینجا لازم است نهادهای مالی نظیر شرکت های تامین سرمایه و یا مشاوره سرمایه گذاری ها به مشاره و راهنمایی صاحبین ایده پرداخته ، در ثبت ایده به آنها کمک کرده ، بازار مورد نظر و صاحبان بنگاه و صنایع نیازمند این طرح ها و ایده ها را پیدا کرده ، طرح تجاری مورد تایید سازمان بورس را تهیه کرده ، ارزشگذاری ایده ، اختراع را انجام داده و در کل امید نامه ی انتشار اوراق مشارکت و یا اوراق اجاره را به بازار منعکس نماید، وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است برای آماده شدن ایده و رسیدن به بورس نیاز است که حمایت هایی از صاحبین ایده ها ، اختراعات و... صورت پذیرد و هزینه های مشاوره طرح ها ، ثبت طرح ، ثبت شرکت با شخصیت حقوقی ، بازاریابی ایده و یافتن بازار هدف در جهت تجاری سازی ایده ، تهیه ی امید نامه و...تحت پوشش قرار گیرد،چراکه اکثر این افراد مواجه با مشکلات مالی هستند و تمامی این موارد نیز نیاز به تامین مالی دارد .

همچنین گاهی این حمایت های ناچیز منجر به ایجاد انگیزه برای این دسته از افراد که سرمایه های این جامعه و کشور هستند می شود و طرح و ایده این سرمایه ها می تواند مشکل گشای بسیاری از مسائل باشد.

پیشنهاد می شود بر اساس توافقات حاصله با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که امکان بهره مندی از بسته حمایتی آن معاونت برای طرح های دارای موافقت اصولی فرابورس ایران فراهم شده است از حمایت این معاونت محترم بخشی از این هزینه ها تحت پوشش قرار گیرد.امید است با حمایت های سازمان بورس و دست اندرکاران این طرح پرکاربرد بتوانیم چرخه ایده به بازار را در کشور راه اندازی کرده و به رشد و شکوفایی بیش از پیش کمک نماییم.

* دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس واحد مهندسی مالی و مدیریت ریسک شرکت تامین سرمایه امید

ارسال نظر