کد خبر : 7952

چالش بازار پلی پروپیلن ها از نگاه انجمن نساجی ایران

babakzamanian1

پتروتحلیل- عضو هیات مدیره انجمن نساجی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر کل مصرف گریدهای پلی پروپیلن نساجی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارتن در سال و کمتر از میزان تولید مجتمع های پتروشیمی است به خبرنگار پتروتحلیل گفت: اگر مجتمع های پتروشیمی با تمام ظرفیت خود در سال مشغول به فعالیت باشند، تولید پلی پروپیلن نساجی ۷۰۰ هزارتن در سال خواهد بود و از این رو با مازاد عرضه هم روبه رو خواهیم شد. وی معتقد است اگر پتروشیمی های تولیدکننده پلی پروپیلن نساجی با تمام ظرفیت کار کنند و خوراک آنها تامین شود، در هر سال ۱۰۰ هزارتن مازاد عرضه در کشور خواهیم داشت.

با این حال بابک زمانیان به مشکلات مصرف کنندگان پلی پروپیلن های نساجی اشاره کرده و می گوید: پیش از مهرماه تفاوت قیمت در بازار نقدی و بورس حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو بود، اما از ابتدای مهرماه تا کنون با توجه به افزایش قیمت پلی پروپیلن های نساجی در بازارهای جهانی و عدم اعمال آن در بورس کالا، بیشتر عرضه کننده ها حجم عرضه را کاهش دادند و به این ترتیب بازار داخل با کمبود پلی پروپیلن های نساجی روبه رو شد و در نتیجه قیمت ها نیز در بازار داخل و بورس کالا با تفاوت چشمگیری روبه رو شد، به طوری که در حال حاضر هر کیلو از این کالاها ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در بازار داخل و بورس با تفاوت قیمت روبه رو هستند.

وی در ادامه می افزاید: از سوی دیگر نگرانی از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نیز در دوره ای از زمان به کاهش عرضه ها از سوی مجتمع های پتروشیمی دامن زد و به این ترتیب از ابتدای مهرماه شاهد ثبت تقاضای کاذب نیز بر تابلوی بورس بودیم، این در حالی است که از ابتدای مهرماه میزان عرضه ها به شدت کاهش یافته بود، اما در پایان مهرماه و در پی کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری، مجتمع های پتروشیمی تصمیم به افزایش عرضه ها گرفتند، اما برخی از گریدهای پلی پروپیلن نساجی به دلیل نبود کدمعاملاتی وارد زمان مچینگ شد.

به گفته زمانیان، در حال حاضر تقاضای ثبت شده در بهین یاب بالغ بر ۱۲ هزارتن پلی پروپیلن گرید نساجی در هر هفته از بورس کالا است، اما قدرت خرید به طور میانگین ۷ هزارتن در هر هفته است، به همین دلیل در جلسه کارگروه درخواست کردیم تا به مشکلات اعضای این انجمن رسیدگی شود، اما تا کنون اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

عضو هیات مدیره انجمن نساجی ایران همچنین به مشکلات مصرف کنندگان واقعی برای خرید از بورس اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر مصرف کنندگان پلی پروپیلن قادر به خرید اعتباری از بورس نیستند، مدتها پیش قول مساعد داده شد که فروش اعتباری در بورس انجام می شود، اما این اتفاق هم رخ نداد. از این رو بیشتر مصرف کنندگان واقعی با توجه به نقدینگی پایین به اجبار ترجیح می دهند از بازار داخل و به صورت اعتباری خرید کنند. به گفته وی در حال حاضر برنامه ریزی برای بسیاری از مصرف کنندگان واقعی با توجه به اینکه نمی دانند در ماه قادر به خرید چه مقدار کالا از بورس هستند، بسیار مشکل شده است.

به اعتقاد این کارشناس بازار پتروشیمی در حال حاضر یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس کالا این است که حجم عرضه ها در هر ماه از سوی هر مجتمع مشخص می شود و از این رو می توان به این حجم عرضه ها استناد کرده و از آنها برای کاهش عرضه ها توضیح خواست.

ارسال نظر