کد خبر : 5018

معارفه جم و ابهامات

پتروتحلیل- معارفه پتروشیمی جم در حالی امروز برگزار شد که فردا قرار است در جلسه حسابرسی در خصوص اجرای استاندارد شماره ۱۶ که در بودجه سال ۹۲ پتروشیمی جم لحاظ شده است، تصمیم گیری شود. از این رو عرضه پتروشیمی جم در فرا بورس به گفته هاتف، رییس هیات مدیره این پتروشیمی روز سه شنبه و یا چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد.

به گزارش پتروتحلیل، معارفه پتروشیمی جم امروز با گزارش هایی در خصوص تولید، فروش، صادرات، طرح های توسعه و وضعیت خوراک این پتروشیمی و با حضور مدیرعامل و رییس هیات مدیره جم، قائم مقام تاپیکو و مدیر نظارت های فرابورس آغاز شد. هاتف، رییس هیات مدیره پتروشیمی جم با اشاره به اینکه بودجه شرکت بدون حسابرسی منتشر شده است، گفت: پروژه های در دست اجرای این مجتمع شامل واحد ABS و SBR است که در حال حاضر ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در آینده ارزش افزوده بالایی برای مجتمع به ارمغان خواهد آورد. وی همچنین به واحد اولفین ۲ که ظرفیت یک میلیون تنی و ۳ واحد جدید پلی اتیلن با ظرفیت های ۳۰۰ هزارتنی به شرط تامین خوراک اشاره کرد.

رییس هیات مدیره پتروشیمی جم در ادامه و در پاسخ به سهامداران در خصوص زیان پتروشیمی جم در گزارش انتشار یافته گفت: بخشی از زیان پتروشیمی جم مربوط به پتروشیمی مهر است؛ پتروشیمی جم خوراک را با قیمت گران تر یعنی فوب به اضافه ۹ درصد به پتروشیمی مهر تحویل می دهد و تعهد کرده است که زیان ناشی از عملیات مهر را بپذیرد و در حال حاضر ۴ سال از این تعهد باقی است، این در حالی است که زیان پتروشیمی مهر در حال حاضر ۲۴۰ میلیارد است. از سوی دیگر پتروشیمی جم برای صادرات و تامین کشتی نیز زیانی را متحمل شده که در حال حاضر قراردادی ۳ ساله برای اجاره کشتی منعقد شده است و این کشتی هفته آینده تحویل گرفته می شود.

گرچه هاتف به افزایش خوراک پتروشیمی پارس و تامین کننده اتان پتروشیمی جم و همچنین راه اندازی و توسعه پروژه های این پتروشیمی اشاره کرد، اما به هر حال تامین خوراک مجتمع پتروشیمی جم به راه اندازی فاز ۱۵و ۱۶پارس جنوبی بستگی دارد که احتمالا در دو سال آینده اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر این پتروشیمی ۷۰۵ میلیون یورو بدهی ارزی هم دارد که بخشی از آن یعنی ۲۰۰ میلیون یورو مربوط به سیستم بانکی است.

رییس هیات مدیره پتروشیمی جم در ادامه گفت: اگر در جلسه حسابرسی، استاندارد شماره ۱۶ اجرا شود، ۱۶۴ میلیارد اثر مثبت در سود پتروشیمی خواهد داشت، از طرفی هم با توجه به اینکه در نیمه اول سال ۹۱، پتروشیمی جم نرخ خوراک اتان را براساس ۲۴۰ دلار در بودجه خود لحاظ کرده و در حال حاضر با توجه به اینکه خبرهای خوشی از هیات وزیران رسیده که اتان قرار است با قیمت ۱۴۵ دلار برای مجتمع ها در نظر گرفته شود، مابه التفاوت این قیمت هم به پتروشیمی جم بازمی گردد.

البته در این معارفه برخی از سهامداران در خصوص قیمت پلی اتیلن سبک و سنگین که در گزارش حسابرسی منتشر شده بود، ایراداتی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه در این گزارش نرخ پلی اتیلن سبک و سنگین ۲۸۰۰ تومان اعلام شده بود که در حال حاضر قیمت این کالاها در بورس کالا به طور میانگین ۳۶۰۰ تومان در هر کیلو است. از سوی دیگر ابهامات دیگری نیز در خصوص تامین خوراک مجتمع پتروشیمی جم هم مطرح بود که نهایتا از سوی مسئولان این مجتمع به قولی برای مذاکره با وزارت نفت برای حل این مشکل ختم شد.

ارسال نظر