کد خبر : 40404

در پی تعیین بهای خوراک مایع و نفتای پتروشیمی ها براساس نرخ ارز آزاد

بورس فاز منفی به خود گرفت

بورس فاز منفی به خود گرفت

معاملات دومین رو از مهر ماه سال جاری در حالی آغاز شده که بازار سهام تحت تأثیر دو گروه پتروشیمی و پالایشی با کاهش قیمت سهام در گروه های مختلف مواجه بوده و فاز منفی به خود گرفته است.

به گزارش پتروتحلیل، امروز با حاکمیت فضای کاهش قیمت ها در نمادهای معاملاتی سهام دو گروه مذکور شاهد سر به زیر شدن شاخص بورس و کاهش دسته جمعی نماگرهای بازار هستیم.

بطوریکه تا لحظه تهیه این خبر شاخص کل بورس 174 واحد افت کرده و بیشترین تأثیر منفی را از نماد معاملاتی «شپنا» پذیرفته است و دیگر نمادهای پالایشی به همراه پتروشیمی ها در حرکتی دسته جمعی پالایش نفت اصفهان را در مدار منفی قیمت سهام همراهی می کنند.

این در حالی است که تولیدکنندگان یوتیلیتی بورس یعنی دو مجموعه پرتوشیمی مبین و فجر با افزایش نسبی قیمت سهام خود رو به رو هستند.

شایان ذکر است، مهم ترین علت این حرکت پتروپالایشی ها را می توان در تصمیم شورای رقابت برای نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی ها دانست. بطوریکه گفته می شود نرخ ارز خوراک برای شرکت های پتروشیمی که محصولات خود را در بورس عرضه می کنند، از این پس به همان نسبت با ارز مبادله ای تعیین خواهد شد. 

در مقابل، شرکت هایی که محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه نمی کنند و اقدام به فروش محصولات در خارج از بورس کرده و یا کالاهای خود را صادر می کنند، نرخ ارز خوراکشان به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

بدین ترتیب، براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از روز چهارم آبان ماه نرخ خوراک مایع و نفتای پتروشیمی ها براساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود. به نظر می رسد حذف ارز مرجع سرعت گرفته است و خوراک پتروشیمی و پالایشگاه ها به سمت ارز تک نرخی می رود. با حذف ارز مبادله ای سطح جدیدی از تعادل قیمتی در بازار شکل خواهد گرفت.

 

ارسال نظر