کد خبر : 9528

مروری‌بر آخرین وضعیت‌پالایشگاه فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی

فاز ١۵ و ١۶ پارس جنوبی که واحد نخست پالایشگاه آن در هفته جاری مجددا را ه اندازی شد، در کنار فازهای ١٧ و ١٨ و فاز ١٢ به عنوان فازهای پیشرو قلمداد شده و بهره برداری از آن در اولویت قرار گرفته است. به گزارش شانا، اوایل هفته جاری بار دیگر کمپرسورهای ترین یک فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی برای بار دوم با تدابیر صورت گرفته همچون قرض گرفتن تجهیزات از فازهای دیگر به خط لوله سراسری گاز تزریق کرد. به گفته مسئولان برای رفع چالش ها و مشکلات موجود و استمرار تولید در این تاسیسات در اوج سرما هر لحظه امکان توقف و شروع مجدد وجود دارد. ١٢ میلیون مترمکعب گازی که این هفته در ترین یک فاز ١۵ و ١۶ فرآورش می شود، در واقع گاز ترش فازهای ۶، ٧ و ٨ پارس جنوبی است، همان فازی که روزانه بیش از ١٢ میلیون متر مکعب دیگر به فازهای یک تا ١٠ پارس جنوبی می دهد، اما برای رسیدن گاز سکوهای فاز ١۵ و ١۶ به خشکی حداقل باید تا اواخر سال آینده صبر داشته باشیم.

آمار و ارقام واقعی در فاز ١۵ و ١۶ بر اساس آخرین گزارش موجود شرکت نفت و گاز پارس ترین یک فاز ١۵ و ١۶ خرداد و ترین دو مرداد سال ٩۴، ترین سه بهمن ١٣٩٣ و ترین چهارم مرداد ١٣٩۴ به صورت کامل راه اندازی خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در مجموع تمامی بخش های پالایشی فاز ١۵ و ١۶ پارس جنوی مرداد سال ٩۴ راه اندازی خواهد شد و مردم از گاز این فاز با تاخیری حدود چهار سال بهره مند خواهند شد، به گفته رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درآمد سالانه هر فاز پارس جنوبی بیش از ٢,۵ میلیارد دلار برآورد می شود و این موضوع به معنی از دست رفتن بیش از ١٠ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان است. قرارداد این فاز در دی ماه سال ١٣٨۵ تنفیذ شده و قرار بود اوایل سال ٩٠ به صورت کامل به بهره برداری برسد.

تاخیر ماهانه ٠,۴۶ درصدی در ساخت پالایشگاه وزن بخش خشکی فاز ١۵ و ١۶ در کل این پروژه حدود ۵٣ درصد است، از این رو به تنهایی نیمی از این پروژه را شامل می شود، هم اکنون بر اساس آخرین گزارش عملکرد منتشر شده در این فاز شرکت پیمانکار ایرانی ماهانه ٠,١٢ درصد پیشرفت دارد درحالی که این رقم بایستی ٠.۵٨ درصد باشد و این یعنی عقب افتادگی از تولید در پارس جنوبی، که هر فازش سالانه ٢.۵ میلیارد دلار درآمد دارد. با گذشت هفت سال از شروع ساخت بخش پالایشی این فاز، پیشرفت آن حدود ٩٣ درصد است و از برنامه کنونی بیش از ۵ درصد عقب است، در حالی که تاکنون پیشرفت مالی این پروژه ١٠٢ درصد پیشرفت داشته و تنها حدود ٣ میلیارد دلار در این بخش از پروژه هزینه شده اما همچنان پیمانکار نیاز به منابع مالی برای اتمام کار دارد. هم اکنون پیشرفت بخش خشکی و سکوها دریایی فاز ١۵ و ١۶ به ترتیب ٩٣ و ٨٨ درصد است و بر اساس شواهد موجود تاخیر در بارگیری سکوهای دریایی، عدم وجود مدیری با تجربه برای بخشهای فراساحلی، عدم شروع هیدروتست و پیگ رانی هوشمند خط لوله دریایی با توجه به وجود آب در لوله ها و به موقع نرسیدن تجهیزات به سایت ها از جمله چالش های موجود در این فاز است. هدف‌ از طرح توسعه نهایی فاز ١۵ و ١۶ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ۵٠ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ۴٠٠ تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

برداشت از میدان های مشترک خط قرمز پروژه های صنعت نفت بیژن زنگنه، فردا (پنجشنبه هفتم آذر) و پس از یکصد روز از نخستین سفرش به عسلویه، بار دیگر به این منطقه سفر خواهد کرد. وزیر نفت در برنامه کاری اش بهره برداری از میدان های مشترک به ویژه پارس جنوبی را در اولویت قرار داده و بخش عمده نیرو و سرمایه موجود در صنعت نفت برای به بهره برداری رساندن ۵ فاز پارس جنوبی بسیج کرده است. امروز نه تنها وزارت نفت، بلکه همه تصمیم گیران کشور مصمم به توسعه هر چه سریعتر فازهای پارس جنوبی هستند و از این رو پروژه های توسعه این میدان مشترک به "خط قرمز" پروژه های صنعت نفت تبدیل شده است. رئیس جمهور دولت تدبیر و امید، با حماسه سیاسی مردم در ٢۴ خرداد امسال سکان اجرایی کشور را در دست گرفته است و وزیر نفت، به عنوان عضوی از کابینه دولت یازدهم، با جدیت و تدبیر روند اجرای کارها را پیگیری می کند و در این زمینه جای هیچ تعارفی باقی نگذاشته است. موضوع رسیدگی به پروژه های معطل مانده کشور امروز به یک خواست ملی تبدیل شده است. همانگونه که نیروی انتظامی یا قوه قضاییه در صیانت از حقوق عمومی و خصوصی مردم اغماض ندارند، وزارت نفت نیز به عنوان حافظ ثروت های ملی که مطابق نص صریح قانون اساسی جزو انفال عمومی است، در برابر پیمانکاران اعم از داخلی و خارجی اغماض نخواهد داشت. مدیران وزارت نفت به نمایندگی از مردم، موظف به صیانت از منابع نفت و گاز به ویژه در مخازن مشترک بوده و در این راه نیازمند کمک همه عوامل اجرایی از جمله پیمانکاران هستند، بنابراین پیمانکاران نیز باید نسبت به تعهدات خود پایبند بوده و در صورت تاخیر غیر موجه باید نسبت به مسئولیت های قراردادی خود پاسخگو باشند.

ارسال نظر